Trailerproducent klarede krise
Schmitz-Cargobull har haft udsigt til et ordentligt gok i nødden på grund af krisen mellem Rusland og Vesten.
Men trailerproducenten har vendt en frygt for negativ vækst til en positiv en af slagsen.
I regnskabsåret 2014/15 er omsætningen landet på 1,6 mia. euro, hvilket matcher tallet fra året før – og det vækker tilfredshed i koncernen.
-Takket være vækst i Vest- og Centraleuropa har vi begrænset effekten af en stor tilbagegang i Østeuropa og Rusland, udtaler koncernchef Ulrich Schümer til dvz.
Koncernen havde kalkuleret med tilbagegang på grund af den faldende eksport – iær af fødevarer - efter optrapningen af Ukraine-krisen – og den er slået igennem, men reddes altså på andre markeder.
Rusland har i de foregående tre år været et stort vækstmarked for Schmitz-Cargobull, men er nu nedgraderet til et ”almindeligt” marked, hvor omsætningen i de seneste r har udgjort 230 mio. euro.
Ulrich Schümer forventer en øget vækst i dette regnskabsår, idet transportmarkedet er i bedring, og han venter en omsætning, der overstiger 1,7 mia. euro. Det betyder, at trailersalget skal stige fra 44.000 enheder til 47.000 – 48.000 enheder.
Stigningen ventes især på det tyske hjemmemarked.