Ikke udsigt til fest.
Maersk Line og de øvrige store containerrederier skal næppe forvente den helt store fest i den sidste del af året, der normalt er at betragte som højsæson.
Der er fortsat overkapacitet i markedet, rederierne fortsætter med at bestille nye skibe, og raterne er tæt på historisk lave, påpeger senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.
- Det ligner endnu en skuffende højsæson med for lave mængder til rigtigt at give ratestøtte. Raternes flirt med sommerens bundrekorder understreger en fortsat meget dårlig markedsbalance, siger Jacob Pedersen i analysen.
De store rederier har i løbet af sommeren ad flere omgange forsøgt at hæve raterne, men det har kun virket kortvarigt. I sidste uge faldt raterne på de store ruter ud af Kina ned til tæt på det laveste niveau nogensinde.
Raterne på den store og meget vigtige rute mellem Asien og Nordeuropa faldt for eksempel til 313 dollar per tyvefodscontainer (teu), hvilket ikke er langt fra alletiders bundrekord, som blev sat i juni på 205 dollar.
Flere af rederierne - heriblandt Maersk Line - har i de seneste måneder trukket kapacitet ud af markedet ved for eksempel at mindske antallet af afgange på nogle ruter, men det er ifølge Sydbank næppe nok til at skabe et sundere marked.
Og i modsat retning trækker, at flere rederier har bestilt nye skibe.