Større enighed i IRU
IRU mødtes i Bruxelles i sidste uge og drøftede veje til mere fair konkurrence. Mødet bød på fremskridt, vurderer NLA-direktør Søren Hyldstrup Larsen og DTL-direktør Erik Østergaard.
På dagsordenen var en række emner, som alle forholdt sig til EUs vejgodsbranchens vilkår og ikke mindst spørgsmål som reel markedsadgang, cabotage, social dumping og en strategi for biler under 3,5 tons.
-Der blev gået til stålet i dagens diskussioner, som selvfølgelig reflekterer de forskellige interesser og prioriteringer, organisationerne og medlemslandene imellem, siger NLAs Søren Hyldstrup Larsen.
-Så meget desto mere opløftende er det, at vi alligevel lykkedes med så bredt forankret et flertal og fælles forståelse om mange af sagerne. IRU lykkedes med at konkludere en række konstruktive løsninger for fremtiden, så vi kan komme unfair konkurrence til livs og samtidig skabe mere klarhed og enkelhed samt håndhævelse af reglerne.
Reglerne for kombineret transport blev også drøftet, og IRU kunne finde enighed om de eksisterende reglers åbenlyse problemer. Direktivet for kombi-kørsel behøver en opdatering og det skal sikres, at der kun eksisterer ét sæt regler for godstransport udført i et medlemsland, hvor lastbilen er fra et andet medlemsland.
Også biler under 3,5 tons blev drøftet:
-Det er jo den nordiske position, at dette område kræver regulering for at sikre at seriøse og ordentlige virksomheder i vare- og kurérbilssegmentet ikke underløbes af unfair konkurrence fra plattenslagere. Der er en række mulige løsninger, men det står klart efter gårsdagens møde, at der var bred støtte til at finde løsninger, herunder regulering, så vi sikrer at konkurrencevilkårene bliver fair og ensartede.
I lyset af den igangværende kampagne for Fair Transport, som fagbevægelsen og dermed en stor del af den europæiske transportbranches ansatte har iværksat, besluttede IRU endvidere at man vil forsøge at skabe rammerne for en dybere dialog om sociale spilleregler med fagbevægelsen.
De nordiske lande var repræsenteret ved SKAL (Finland), SÅ (Sverige), NLF (Norge), DTL (Danmark). Erik Østergaard, der er vicepræsident i IRU-komitéen, ledte en del af forhandlingerne.