Pas på højre forhjul
En ulykke er en for meget, og særligt højresvingsulykkerne er tragiske, da mange af dem kan undgås.
Derfor indgår ITD i samarbejdet om at minimere antallet af disse ulykker, hvor de bløde trafikanter pludselig også er meget små:
- Selv om der er gode spejle, og chaufførerne er meget opmærksomme, går det alligevel galt nogle gange, siger Jørn-Henrik Carstens, der er chefkonsulent i ITD.
Heldigvis er antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister i højresvingsulykker faldende. Men over en tiårig periode er cirka hver femte dødsulykke med cyklister sket i et sammenstød mellem en ligeudkørende cyklist og en højresvingende lastbil.
Ud over kampagnen rettet mod cyklisterne arbejdes der med målrettet undervisning til chaufførerne i forbindelse med den lovpligtige efteruddannelse. ITD råder også alle vognmænd til at sætte fokus på spejlindstillingen og det generelle udsyn i førerhusene:
- Der ligger stadig alt for meget skrammel i lastbilernes vinduer, og det er udtryk for dårlig vane og stil at have hjelme, veste, blinkende tulipaner og gardiner hængene, da det hele er med til at begrænse udsynet fra førerpladsen, siger Jørn-Henrik Carstens.