Regler skal håndhæves internationalt
Siden 1. januar 2015 har skibe, der sejler i bl.a. Nord- og Østersøen samt i Den Engelske Kanal, skullet nedsætte mængden af svovludledning med hele 90 procent, sådan at den luft vi alle indånder, bliver renere og sundere. Men reglerne kræver international håndhævelse, så det ikke bliver økonomisk attraktivt at snyde.
-Medierne peger lige nu på en helt central problematik om håndhævelse af svovlregler. De danske rederier er enige i behovet for beskyttelse af miljø og sundhed, og har bakket op om indførelsen af de nye svovlkrav. Men der er mange penge at spare på at snyde, og derfor er effektiv international håndhævelse af reglerne helt afgørende. Ellers forsvinder gevinsten for miljø og sundhed – samtidig med at lovlydige rederier stilles i en urimelig konkurrencesituation, hvor de taber til dem, der snyder, siger chefkonsulent Jesper Stubkjær, Danmarks Rederiforening
Rederiforeningen og Miljøministeriet har siden 2007 haft et partnerskab om grøn skibsfart, der bl.a. har fokus på håndhævelse. Forsøg med måling af skibenes svovludslip fra fly og broer er gennemført som en del af partnerskabet, og Rederiforeningen bakker fuldt op om indsatsen. Alle skibe i alle farvande skal til en hver tid være klar til uanmeldt svovlkontrol- også når de mindst venter det.
-Et skib kontrolleres, når det går i havn (havnestatskontrol), men mange skibe sejler blot gennem Nord- og Østersøen for først at gå i havn senere. Det er især disse skibe, Rederiforeningen frygter, bevidst vil omgå reglerne, da chancen for at blive taget i en kontrol er meget lille, siger Jesper Stubkjær.
De nye krav har med ét hug skåret 90 % af svovludledningen fra skibene. Det betyder en kraftig reduktion i bidraget fra skibene til luftforureningen på land, og dermed også i påvirkningen af miljø og sundhed.