Femern fordyres yderligere
Der er ikke blot tale om en forsinkelse, når de tyske myndigheder kræver mere materiale, inden de vil godkende tunnelen mellem Rødby og Puttgarden. Kravene kommer også til at fordyre tunnelen yderligere.
Det skyldes, at Femern A/S, det statsejede selskab bag den faste forbindelse, skal betale for hver eneste måling, forklaring og oversættelse, som de tyske myndigheder forlanger. Hvor meget ekstraarbejde der bliver tale om, er endnu uklart, viser en undersøgelse foretaget af Ingeniøren.
Femern A/S oplyser i et skriftligt svar signeret af kommunikationsdirektør Ajs Dam, at myndighederne i første omgang har ’igangsat en række høringsmøder’. De ventes først afsluttet i november.
Femern A/S har i forvejen brugt et trecifret millionbeløb på undersøgelserne og den foreløbige ansøgning til de tyske myndigheder. Den fylder ifølge tunnelselskabet godt 10.000 sider, som ifølge selskabets forklaring skal ’opdateres’. Den proces kan vare helt frem til 2017, hvor godkendelsen nu ventes udstedt.
Hvor meget det kommer til at koste at udarbejde det ekstra materiale, har han ikke noget bud på.
De tyske myndigheder har modtaget 3.100 indsigelser mod Femern-tunnelen. En stor del af modstanden er drevet af miljøbevægelsen.