Fortsat fald på Asien-Europa
Først var det 2M-Alliancen, der droslede ned på den ellers givtige Asien-Europa-rute, men dermed er det ikke slut.
G6-alliancen, der består af containerrederierne Hapag-Lloyd, APL, Hyundai Merchant Marine, MOL, NYK og OOCL annullerer fire afsejlinger i vestlig retning i løbet af oktober.
Det sker efter, at G6 allerede har aflyst fire afsejlinger i vestlig retning for september måned. Aflysningerne skyldes, at spotraterne er faldet 25 procent fra 1.109 dollar pr. TEU pr. 31. juli til 833 dollar pr. TEU pr. 7. august. Det antages, at fragtraten skal være på 1.000 dollar pr. TEU for, at rederierne kan opnå break-even.
Samtidig bebuder 2M-deltageren Maersk Line, at de vil øge spotraterne på hovedruterne fra havnene i Asien til de nordeuropæiske havne. Rateforhøjelserne skal træde i kraft fra 1. september.
Det er ikke kun Maersk Line, der har til hensigt at hæve raterne. Også MSC og CMA CGM har annonceret rateforhøjelser på henholdsvis 1.000 og 950 dollar, ligesom OOCL og K Line har annonceret rateforhøjelser på 1.000 dollar.