23948sdkhjf

Landevejs-maut gør ondt

Tyskland: Godset fordyres med 2,6 procent.

Den 1.juli blev der lagt maut på yderligere 1000 km. landeveje i Tyskland – og allerede nu viser konsekvenserne sig.

Speditørerne har oplevet en bruttostigning i maut-omkostningerne på 25 procent, hvilket til dels også skyldes, at regeringen allerede 1. oktober sidste år nedsatte vægtgrænsen for maut-opkrævning til køretøjer over 7,tons.

Tallene lyder drastiske, men nettoudgiften – fordelt på stykgodset – lander på en stigning på 2,6 procent, som speditørerne kun kan sende videre i retning mod slutkøberne.

Tallene bekræftes af et uafhængigt studie foretaget af Steinbeis-Beratungszentrum i Heilbron for den tyske speditions- og logistikorganisation DSLV.

Deltagerne i undersøgelsen var logistikvirksomhederne Cargoline, IDS, System Alliance, VTL, 24plus og Schenker Deutschland.

Undersøgelsen giver dog ikke et entydigt resultat på landsplan. Viser det sig.

Det skyldes, at mauten ikke er fordelt ligeligt mellem de enkelte delstater. Nogle er hårdere ramt end andre, hvilket skyldes at afgifts-udvidelsen på de tyske landeveje rammer de hårdest belastede trafikale strækninger, der i sagen natur ikke følger delststat-sgrænser, men transportkorridorerne.

Studiet viser, at siden 1. oktober sidste år er 80 procent af de landevejs-strækninger, som lastbiler hyppigst benytter, blevet maut-pligtige, hvilket også – rent prismæssigt – giver en fordyrelse på varer, der senere i transportkæden fordeles på mindre lastbiler, der fragter godset til slutdestinationen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078