Humanitær krise vækker rederibranchen
Europæiske og globale operatører af handelsskibe har slået sig sammen med fagforeninger for søfarende for at opfordre EU-medlemsstaterne til straks at træffe kollektive foranstaltninger, der kan imødegå den voksende humanitære krise i Middelhavet.
Siden 2014 har tusindvis af mennesker forsøgt at krydse havet til Europa fra Afrika og Mellemøsten i overfyldte både, der ikke egner sig til formålet, og over 3.500 mennesker har allerede mistet livet. Mange er i kløerne på menneskesmuglere.
I et fælles brev til lederne af alle 28 EU-medlemsstater har den europæiske rederisammenslutning (ECSA), det europæiske transportforbund (ETF), det internationale skibsfartskammer (ICS) og det europæiske transportforbund (ITF) advaret om, at krisen er ude af kontrol. De advarer om, at der er alvorlig risiko for yderligere katastrofale tab af menneskeliv, medmindre EU-medlemsstaterne reagerer kraftigere.
Rederiforeningerne og fagforeningerne for søfarende opfordrer alle EU-medlemsstater til øjeblikkeligt at prioritere en forøgelse af midlerne til eftersøgnings- og redningsoperationer i Middelhavet på grund af det meget store antal potentielt farlige redningsaktioner, der lige nu udføres af handelsskibe, hvilket efter deres mening er uholdbart i længden.
Handelsskibe reddede ca. 40.000 mennesker sidste år, og dette tal forventes at stige drastisk. Skibsfartsindustrien accepterer fuldt ud sit juridiske ansvar for at redde mennesker i havsnød, men finder det uacceptabelt, at det internationale samfund i stigende grad er afhængigt af, at handelsskibe og deres besætninger foretager flere og flere store redningsaktioner. Enkelte skibe har måttet redde op til 500 personer ad gangen, hvilket medfører alvorlige risici for de søfarendes sundhed og velfærd. Denne faggruppe bør ikke forventes at håndtere sådanne situationer.
EU-medlemsstaterne i forreste linje har med deres flåder og kystvagter leveret en imponerende indsats i Middelhavet. Men i takt med, at situationen forværres, mener skibsfartsindustrien, at der er behov for en tilsvarende stigning i de statsligt finansierede ressourcer til eftersøgnings- og redningsoperationer for at tage hånd om denne store humanitære krise. I praksis betyder dette, at alle EU-medlemsstater skal deles om den økonomiske byrde for at forhindre yderligere dødsfald i tusindvis.
Men skibsfartsindustrien antyder også, at EU og det internationale samfund er nødt til at udstyre flygtninge og indvandrere med alternative midler til at finde sikkerhed, så de undgår at sætte livet på spil ved at krydse Middelhavet i både, der ikke er sødygtige.
Skibsfartsindustrien siger, at udviklingen af løsninger til denne krise skal behandles som en absolut prioritet, da "det bogstaveligt talt er et spørgsmål om liv og død". Skibsredernes repræsentanter og fagforeninger anmoder derfor om, at dette spørgsmål sættes på dagsordenen og behandles som en hastesag i Det Europæiske Råd samt på de relevante EU-ministermøder.
Europas nationale transportforbund og fagforeninger for søfarende vil på nationalt plan følge op på denne fælles opfordring til handling blandt EU-regeringerne.
Ud over de nationale søfartsorganisationer og fagforeninger for søfarende, som er medlem af ECSA, ETF, ICS og ITF, støttes skibsfartsindustriens brev til EU-medlemsstaterne også af følgende globale skibsfartorganisationer: BIMCO, Intercargo, Interferry, InterManager, Intertanko og World Shipping Council.