Maritimt møde om miljø
Her skal rammerne for en forstærket indsats om udvikling af energieffektive løsninger for skibsfarten og en nedsættelse af miljøbelastningen fastlægges. Denne udfordring kræver deltagelse fra Det Blå Danmark med virksomheder, universiteter, uddannelse og administrationen med videre, og det er vigtigt, at så mange som muligt aktivt bidrager hertil.
GSF så dagens lys i 2008. Arbejdet gennemgik en grundig evaluering sidste år, og den overordnede konklusion derfra er, at GSF er et stærkt brand, men at der er behov for nye rammer for arbejdet.
GSF’s sigte er innovation med nye produkter og processer. Viljen til fortsat innovation og udbygning af Det Blå Danmarks konkurrenceevne er på det seneste understreget ved:
• Samfundspartnerskabet Blue INNOShip, hvis samlede budget er i størrelsesordenen 120 millioner kroner.
• Rapporten fra Forskningspolitisk Kontaktudvalg for Tværgående Maritim Forskning, som peger på forskningsbehov i Det Blå Danmark, herunder omkring miljøvenlige og energieffektive maritime teknologier og systemer. Samtidig anbefales, at relevante aktører går sammen om at løfte opgaven. Rapporten kan ses her.
• Low Emission Ro-Pax færgestudiet finansieret af Den Danske Maritime Fond, hvor udgangspunktet var Destination Gotlands færgerute fra Nynäshamn til Visby. Byggekontrakten blev vundet af et kinesisk værft, og af de 15 deltagere i studiet optræder 10 på værftets ”makers list”.
Udpegelse af tre medlemmer til Advisory Board
Det foreslås at etablere et Advisory Board bestående af seks medlemmer, hvor Danmarks Rederiforening, Danske Maritime og Søfartsstyrelsen er ”fødte medlemmer”.
Efter et møde i GSF i januar 2015 påtog Danmarks Rederiforening, Danske Maritime, Søfartsstyrelsen og OSK ShipTech A/S sig at komme med et oplæg til en forstærket indsats. I dette arbejde har Maritime DTU også indgået, da det på mødet blev besluttet, at Maritime DTU skal lægge lokaler til sekretariatet for GSF.
Den Danske Maritime Fond har ydet et tilskud til sekretariats lønudgifter de første 12 måneder.