Verdens første metanol-færge
26. marts søsatte det svenske rederi Stena Line verdens første metanoldrevne færge.
Det er selskabets Stena Germanica, der opererer på ruten Kiel-Gøteborg, der efter et par måneders værftsophold således skriver sig ind i historien som en færge, der primært drives af metanol.
De nye, strammere svovlkrav, der 1. januar trådte i kraft i ECA-farvandene, har tvunget rederier, der opererer her, til at finde nye måder at nedbringe svovludledningen. En af de mere alternative af slagsen er således metanoldrevne fartøjer, som Stena Line altså nu som de første i verden kan præsentere på Stena Germanica.
Stena Germanica vil operere under det såkaldte dual-fuel, hvor metanol bliver den primære brændstofkilde, men hvor færgen også har mulighed for at sejle på MGO – Marine Gas Oil.
Anderledes miljøaftryk
Administrerende direktør hos Stena Line, Carl-Johan Hagman:
- Vi er meget entusiastiske omkring mulighederne i metanol, og det har potentialet til at blive fremtidens maritime brændstof. Vi vil følge forandringerne og udviklingen i shippingsektoren, og med Stena Germanica vil vores miljøaftryk være helt anderledes, i forhold til hvad industrien har set tidligere, siger han.
Stena Germanicas omstilling til metanol-drift har fundet sted på Remontova-værftet i polske Gdansk, og har kostet 22 mio. Euro, svarende til cirka 165 mio. kr., som Stena Line har modtaget økonomisk støtte til gennem EU’s ”Motorways of the Seas”-program.
Metanol er biologisk nedbrydeligt, miljøvenligt og omkostningseffektivt brændstof, der reducerer svovludledningen med 99 procent.