Scania: Dansk Top Team blandt verdens 12 bedste
Jublen var stor, da det danske hold Erritsø Drengene lørdag blev udråbt som vindere af den regionale europæiske finale i Scanias internationale servicemarked konkurrence Top Team. Holdet, som til dagligt arbejder på Scania værkstedet i Fredericia, er nu blandt de 12 bedste Scania værkstedshold i verden. Næste mål er en god placering til VM.
I den europæiske finale skulle det danske hold igennem fem forskellige opgaver, hvor de bl.a. blev testet på systemkendskab, paratviden og systematisk fejlsøgning. På alle opgavestationerne var holdet udsat for ekstremt tidspres, og en fejlbeslutning kunne i flere af dysterne medføre minuspoint.
Danskerne lod sig dog ikke mærke af de hårde betingelser. De var fokuseret, godt samarbejdende og vidste, at de mange timers træning, de havde med i bagagen, kunne bringe dem langt.
- Det var virkelig svære opgaver, der indgik i konkurrencen. Dommerne havde for eksempel placeret en elektrisk fejl på en bus, og deltagerne fra Fredericia har ikke stor erfaring med busser. Men de gjorde brug af deres forskellige kompetencer og arbejdede godt sammen, så de lykkedes med at løse både denne og de øvrige opgaver flot, fortæller Scania Danmarks tekniske chef Johnny Pedersen.
Alder og erfaring
Holdet Erritsø Drengene kommer fra Scanias værksted i Fredericia og består af medarbejdere med meget forskellige baggrunde, erfaring og alder; teamcoach Christa Jepsen (55), teamleder Flemming Hansen (33) og fire mekanikere, Poul Kjeldsen (61), Jesper Nielsen (25), Kim Fenger (38) og Dennis Møller (25).
Deres træner og coach har gennem hele forløbet været Søren Krelskov, som er underviser på Scanias danske uddannelsesakademi.
En god blanding af unge og ældre medarbejdere er en styrke både i konkurrencen og hos Scania generelt. De ældre medarbejdere har stor erfaring og viden, mens de unge er dygtige til den avancerede teknologi i lastbilerne og Scanias it-hjælpesystemer. Det er alle vigtige kompetencer, som kræves, når man arbejder med Scania lastbiler og busser i dag.
Johnny Pedersen:
- Lastbiler og busser i dag er så fyldt med avanceret teknologi, at det kræver løbende uddannelse. Kunderne har ikke tid eller råd til at have lastbilerne holdene for længe på et værksted. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne ved præcis, hvad de skal gøre, og i hvilke systemer, de skal lede, for at løse en given opgave hurtigt og rigtigt første gang. Scania prioriterer derfor tid til uddannelse af medarbejdere. Som oftest på Scanias egen skole, men også via Top Team aktiviteten, som jo egentlig er et uddannelsesprogram for værkstedsfolk, som er lavet i konkurrenceform.
Klar rollefordeling hjalp til sejr
Når man arbejder så meget under pres, som denne konkurrence lægger op til, er det et must, at rollerne er fordelt ordentligt fra starten, og det var de hos Erritsø Drengene under hele forløbet.
Poul Kjeldsen:
- En af vores styrker er, at vi har en allround viden. Men vi har hver især også vores helt specielle styrker. Desuden er vi gode til at læse og forstå hinanden, selv når det går hurtigt. På dette hold er Flemming og jeg ansvarlige for det teoretiske, Dennis står for at søge i IT-systemerne, mens Jesper og Kim står for det praktiske. Denne fordeling har vi fundet ud af fungerer godt for os, og den holdt vi fast i igennem hele dette forløb.
Næste stop VM
Anden pladsen i weekendens Europafinale gik til holdet fra Schweiz, og de gik også videre til VM, som afholdes i Södertälje i december måned. Her vil både det danske og schweiziske hold møde de øvrige 10 markeder, der har kvalificeret sig fra resten af Europa, Asien, Sydamerika og Afrika.
- Det bliver en svær omgang, men vi tror på det. Nu nyder vi sejren et par dage, og så går vi i gang med endnu mere træning, siger teknisk chef Johnny Pedersen.
Fakta Top Team
Scanias Top Team-konkurrence er et uddannelsesprogram for værkstedsfolk, som er lavet i konkurrenceform. Den har til formål at inspirere og motivere Scanias værkstedspersonale til at dygtiggøre sig. I alt har 8.000 deltagere fra 62 markeder i år deltaget i Top Team konkurrencen.