Transporterhvervet i tusmørke
Der var i al fald solformørkelse, da et stærkt panel tørnede sammen på DTL-standen på Transport 2015 for at diskutere udfordringer og muligheder for transporterhvervet under indtryk af den økonomiske krise og den sociale dumping.
Panelet bestod af Thilde Waast, Flyvebranchens Personale Union, Kristian Pihl Lorentzen (MF for Venstre), Michael Svane (DI), Jan Villadsen (3F), Jacob Christian Nielsen (ITD) og Erik Østergaard (DTL-Danske Vognmænd).
Thilde Waast gjorde klart, at alle er velkomne til at arbejde i Danmark. Men skal man leve og fungere ud fra Danmark, så må det være på danske løn- og arbejdsmarkedsvilkår. Fra på torsdag etablerer Ryanair sig i København – og der er varslet konflikt. Det bakkede 3Fs Jan Villadsen op om.
DI-Transports Michael Svane mente, banen er kridtet op til ”en god gammeldags arbejdskonflikt”. Thilde Waast pegede også på de mange ”mulige og umulige selskabskonstruktioner, som måske ikke er ulovlige, men som heller ikke var tiltænkt. Det slider vores arbejdsforhold op.”
-Den danske model er under pres. Det ser vi ikke bare når det gælder luftfarten, men også på godstransportens område, slog Erik Østergaard fast.
ITDs Jacob Chr. Nielsen trak et skel mellem den danske model og dens rækkevidde til Danmarks grænse – og så en anden model, når vi taler om det internationale arbejdsmarked.
Kommunikationsrådgiver Anders Krarup, der styrede debatten – og i øvrigt selv har kørt lastbil – fremviste en forside fra 28. oktober sidste år, der fortalte, at Danmark er det eneste land i verden, hvor man rent faktisk kan leve af en løn hos McDonalds.
Altså et vidnesbyrd om den danske models styrke, og at vi undgår ”working poor”. Den model bakkede DIs Michael Svane fuldt op om.
Erik Østergaard slog fast, at godskørselsloven kræver, at man overholder danske overenskomster.
-Men,” påpegede Østergaard, ”der er i EU-reglerne og i dansk lovgivning en række muligheder, som gør, at social dumping kan antage alle mulige former, og som trækker lønniveauet ned på rumænske vilkår.
ITDs direktør Jacob Chr. Nielsen mente, at det er glædeligt, når Tyskland og Frankrig med deres mindsteløn tager sagen i egen hånd – for så kommer der et pres for at få ordentlige regler.
Han fandt ikke, at det ophæver den danske model, når der kan køres så massivt på andre vilkår i Danmark. -Vi har mistet mange jobs i Danmark, men vi får andre typer jobs i Danmark, var vurderingen.
-Hvorfor har vi egentlig flere brancheforeninger for godstransporten, spurgte ordstyrer Krarup. Til det bemærkede DTL’s Erik Østergaard:
-Der er jo et forskelligt syn på, hvad gode arbejdsforhold er, og hvad man kan leve af som vognmand i Danmark. Det er jo ikke bare i DK, at man kan have uenigheder i brancheforeningerne, sådan er det også i EU.
-Og så kan vi jo se virksomheder – også danske – etablere sig fuldt lovligt med arbitrage og lave forretningsmodeller, så man kan omgå regler for løn- og arbejdsvilkår i Danmark, forklarede Østergaard.