23948sdkhjf

Energiunion skærper krav til transporten

EU-Kommissionen kræver mere energieffektiv transportsektor.

EU-Kommissionen har netop fremlagt et nyt udspil, der skal skabe en stærkere europæisk energiunion. Her er transportsektoren, der tegner sig for omkring 30 procent af det samlede europæiske energiforbrug, i kommissionens klimapolitiske kikkertsigte.

EU-Kommissionen vil skærpe kravene om yderligere reduktion af CO2-udledningen fra person- og varebiler.

Det oplyser DI Transport.

Energieffektivitet

Når det gælder busser og lastvogne, så lægger forslaget fra EU-Kommissionen op til krav om bedre energieffektivitet. Årsagen til at kommissionen ikke stiller konkrete CO2-krav til tunge køretøjer er, at det ikke giver mening, da vidt forskellige kørsels- og lastningsmønstre,, samt specielle opbygninger gør det urealistisk.

Alternativer

EU-Kommissionen lægger også op til bedre rammebetingelser for et skifte til alternative drivmidler, så som elektrificering og biobrændstoffer.

DI Transport anerkender betydningen af, at energipolitik og transportpolitik tænkes sammen i EU.

- For en international branche som transportsektoren jo er, så er det helt afgørende, at en langsigtet grøn omstilling af transportsektoren primært sker på europæiske niveau, siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.

Vejpakke

En kommende vejpakke fra EU-Kommissionen skal samtidigt forbedre energieffektivteten ved at tilpasse betalingen for brugen af infrastrukturen og udrulning af intelligente transportløsninger.

Endeligt så skal det europæiske transportmarked forbedres, så der sker en mere optimal udnyttelse af køretøjerne.

 - Vi har mange danske transportvirksomheder, der er stærke til logistik og meget energieffektive, hvilket selvfølgelig er en konkurrencemæssig fordel, men samtidig er vi også nødt til at skabe de europæiske rammebetingelser, der sikrer en høj mobilitet, som er en forudsætning for fortsat vækst i EU, slutter Rune Noack

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062