23948sdkhjf

Bank til transporterhvervet

Jyske Bank vil grave dybere end blot nøgletallene, når transportvirksomheder ønsker finansiering.

Jyske Bank har dedikeret erhvervsafdelingen i Padborg til udelukkende at arbejde med det rullende transporterhverv. Ifølge banken selv som den første bank i Danmark.

Ønsket er at tilbyde kunderne en afdeling, der 100 procent helliger sig transporterhvervet, og hvor der i højere grad bliver mulighed for at kigge udover nøgletallene, når kunderne efterspørger finansiering.

Fokus på transport

I Padborg bor Jyske Bank – Padborg Erhverv side om side med speditører, små og store vognmænd, transportvirksomheder og brancheorganisationer. Sådan har erhvervslandskabet set ud i mange år her i landets største transport-knudepunkt klos op ad den dansk-tyske grænse.

Men aktørerne i transporterhvervet har, i lighed med andre brancher, ændret sig over tid til at blive mere nicheprægede og specialiserede, og det bliver bankerne nødt til at reagere på, mener man i Jyske Bank.

- Udviklingen over de sidste 10-20 år viser, at der er sket en specialisering og konsolidering overalt i erhvervssamfundet. Tidligere kørte transportvirksomheder med lidt af hvert, men i dag har mange fundet egne nicher og har specialiseret sig. Derfor bliver der også brug for, at vi i højere grad som bank må specialisere os. Det er et tilvalg af en branche, hvor nogle banker måske helt fravælger enkelte brancher, siger Johan Nielsen, der er afdelingsdirektør i Jyske Bank- transportafdelingen i Padborg.

Han tilføjer, at det naturligvis kræver en vis kritisk masse at dedikere en filial udelukkende til transporterhvervet.

- Men det kræver også, at rådgiverne har den specialistviden om transport, som vi har. Vi har en kollega, der har 25 års anciennitet inden for transport, og de øvrige har hver minimum 10 års transporterfaring, siger direktøren.

Han nævner desuden, at transportfilialen ikke er unik i Jyske Bank-regi, da koncernen også har åbnet særlige fiskeriafdelinger i Hirtshals og Skagen.

Dybere brancheindsigt

Johan Nielsen selv har arbejdet i Padborg-afdelingen i 16 år - siden 2009 som afdelingsdirektør. Han fortæller, at afdelingen tidligere har beskæftiget sig med mange forskellige erhvervsretninger, men at omstillingen til specialafdeling for transporterhvervet giver mulighed for en endnu dybere brancheindsigt. En indsigt, der blandt andet skal komme de kunder, der ønsker finansiering, til gode.

- Når vi nu udelukkende arbejder med transporterhvervet, oplever vi også, at vi kan fokusere på andre faktorer udover nøgletallene. Hvad er det for eksempel, der kan gøre, at vi har tillid til, at firmaet tjener penge i morgen? Hvad er deres position i markedet, hvem er deres kunder, hvordan har de specialiseret sig. For at give et billede på det, kan man sige, at hvis en virksomhed har et underskud på en mio. kr., men konkurrenterne har underskud på fem mio. kr., så har den jo klaret sig godt, siger Johan Nielsen.

 

Ingen kreditklemme

Afdelingsdirektøren har med interesse fulgt med i debatten, der blandt andet også har fyldt spalterne i nærværende avis, omkring et økonomisk udskilningsløb i den danske vognmandsbranche, hvor røster i branchen har udtalt, at bankerne deler kunderne op i A- og B-hold, når det kommer til finansiering.

Der mangler risikovillighed fra bankernes side i forhold til at finansiere – især – de små vognmandsvirksomheder, og det kan skabe en usund konkurrenceforskel, har det blandt andet lydt.

Men det er ikke et billede, Jyske Bank og Johan Nielsen kan genkende:

- Det er vigtigt for os at sige, at vores vigtigste forretningsområde er at låne penge ud - både til store og små virksomheder. Men bankerne vurderer selvfølgelig, hvem der udlånes penge til. Og hvis virksomheden har en dårlig rentabilitet, kan det blive svært at få finansiering. Det er tegn på ansvarlighed - både for os, men også over for kunden, siger Johan Nielsen og fortsætter:

- Vi mener ikke, der er en kreditklemme i transportbranchen. Men det kan godt opleves sådan hos firmaer, hvor der ikke er rentabilitet i forretningen, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095