Ny forsikringsløsning til mindre vognmænd
Landets mindre vognmandsvirksomheder efterspørger forsikringsløsninger på transportområdet, der specifikt er målrettet dem. Sådan lyder det fra den Esbjerg-baserede forsikringsmæglervirksomhed AIE, der derfor arbejder sammen med et dansk forsikringsselskab om at udvikle forsikringsprodukter, der specifikt henvender sig til landets mindre vognmænd med mellem en og fem lastbiler.
Forsikringsmæglere adskiller sig fra forsikringsselskabernes sælgere, fordi de, ligesom eksempelvis revisorer eller advokater, regnes for eksterne rådgivere, og som sådan også er underlagt en særlig lovgivning. Blandt andet må der aldrig herske tvivl om, at mægleren arbejder for kunden – og ikke for forsikringsselskaberne.
Behov for forsikringsmæglere
Indtil for blot et par år siden specialiserede ingen forsikringsmæglere i landet sig med forsikringer til vognmænd. Det behov anede fire iværksættere med erfaring inden for forsikring og transport, der i 2011 på den baggrund stiftede AIE.
- Vi så et kæmpe potentiale, for i vores nabolande er forsikringsmæglermarkedet meget større end i Danmark, hvor det kun udgør 15-20 procent, siger Jan-Otto Christensen der er partner og administrerende direktør i AIE, der holder til i Esvagts tidligere domicil tæt på havnen i Esbjerg.
- Der er flere spillere på forsikringsmarkedet, der tilbyder forsikringsløsninger til dette segment, og det kan godt være svært at gennemskue for en vognmand. Så vi så, at der var et behov for at forklare vognmanden, hvordan han bedst kunne optimere sine forsikringer til den rigtige pris, siger direktøren.
Og det var ikke helt skidt forudset. I dag har AIE næsten 500 virksomheder i kundekartoteket, der spænder vidt fra små vognmænd med én enkelt bil til store virksomheder med 500 trækkende enheder.
Nyt produkt til mindre vognmænd
AIE’s fire partnere og kontorpersonale har tilsammen mere end 150 års erfaring inden for forsikring til transportvirksomheder. Daglig leder Jan-Otto Christensen har 25 års forsikringserfaring, og partneren Klaus Rosendahl er udover at være eksamineret assurandør og forsikringsmægler desuden uddannet lastvognsmekaniker, bidt af en gal lastbil og ud af en familie, der har drevet vognmandsvirksomhed i Esbjerg siden 1960’erne.
Men mod lavkonjunktur kæmper selv erfaring forgæves, og det er ingen hemmelighed, at det danske transporterhverv har været presset på bundlinien, siden den finansielle krise satte ind i 2008. Uvildige finansielle rådgivere har udtrykt bekymring for, at især små vognmænd de seneste par år har haft svært ved at finde finansiering til en rente, der er til at leve med.
Det har givet stof til eftertanke hos AIE, der i samarbejde med et dansk forsikringsselskab om kort tid lancerer et nyt forsikringsprodukt, der giver mindre vognmænd med op til fem trækkende enheder et anderledes og mere finmasket sikkerhedsnet end tidligere, fortæller Klaus Rosendahl:
- Produktet har været efterspurgt hos de mindre vognmænd, for vi hører, at flere af dem føler sig presset af deres banker. Usikkerhed i branchen giver for mange ubekendte, der i sidste ende kan få små vognmænd til at miste lysten til at drive firmaet videre. Men med det nye produkt tilbyder vi at sikre vognmanden bedre, til et beløb der er til at betale, siger Klaus Rosendahl.
Han tilføjer, at produktets elementer ikke er nye opfindelser, men at det unikke består i, at det specifikt er målrettet de mindre vognmænd.
Kilometerafhængig rabat
Forsikringsproduktet tager højde for, hvor vognmanden kører, hvor mange kilometer, og giver rabat på færre kørte kilometer. Derudover kan tilvælges nyværdierstatning inden for to år og derefter tillægserstatning til totalskadeerstatningen på ti procent, kasko-afsavnserstatning med flere satser og en omsætningsbestemt fragtførerdækning.
- Når vi nu lancerer det her nye produkt, håber vi virkelig, der er mange, der får øjnene op for, at vi skaber noget, der afdækker det reelle behov, og ikke bare laver et produkt, for at forsikringsselskaberne kan tjene penge, slutter Jan-Otto Christensen.
75 procent af AIE’s kunder udgøres af vognmandsvirksomheder, mens 20 procent retter sig mod vindmøllebranchen. Resten udgøres af andre forretningsområder.