Ny tonnageskat stækker Det Blå Danmark
Den nye lovforslag til ændring af tonnageskatteordningen gør det mindre attraktivt at drive offshore-rederier i Danmark og kan flytte arbejdspladser ud af landet. Sådan lyder vurderingen fra PwC, der netop har offentliggjort en ny rapport, der omhandler tonnageskat i 17 lande fra hele verden, herunder Danmark.
Den nye rapport fra PwC med titlen Corporate taxation in the global offshore shipping industry viser, at Danmark i en global sammenligning opnår en mindre attraktiv placering, når det gælder skatteforholdene for flere forskellige skibstyper i offshore-sektoren.
For nylig har regeringen så offentliggjort en ny tonnageskatteordning, som gør det endnu vanskeligere at drive offshore-rederier som servicerer fx vindmølleparker og olie- og gasindustrien i Danmark. Det skyldes bl.a., at forslaget ikke tager højde for den tekniske udvikling, som industrien har gennemgået de senere år.
- Danmark indtager bestemt ikke en prangende placering i vores analyse, og man kan frygte, at det nye lovforslag gør tilværelsen for offshore-rederier i Danmark så besværlig, at rederierne vil se sig nødsaget til at flytte deres forretning til andre dele af verden, hvor vilkårene er bedre. Dermed påvirker forslaget også den store underskov af underleverandører til sektoren, udtaler Bo Schou-Jacobsen, der er partner i PwC og ekspert i offshore-branchen, i en pressemeddelelse fra revisions-giganten.
Bagefter udviklingen
PwC sætter i rapporten fokus på 17 lande, som alle har en tonnageskatteordning, der i forskelligt omfang omfatter offshore-fartøjer. I rapporten påpeger PwC, at offshore-industrien har udviklet sig meget hurtigt i de seneste år, mens lovgivningen ikke altid har fulgt med. Eksempelvis bruges der helt op til 18 forskellige fartøjer i forbindelse med et vindmøllepark-projekt, hvilket er langt flere end man forudså, da man planlagde lovgivningen på området. Samtidig stilles der hele tiden nye krav til servicefartøjerne i olie- og gasindustrien.
- Der bruges mange forskellige fartøjer i dag, ligesom skibene bruges til mange forskelligartede opgaver både fra projekt til projekt, men også i løbet af et enkelt projekt, hvor kunden fx efterspørger både supply services, ankerhåndtering og subsea services af et og samme fartøj som en samlet ydelse på et givent projekt, forklarer Lars Koch Vinther, der er partner i PwC og skatteekspert inden for shipping & offshore-branchen. Han fortsætter:
- Med ændringsforlaget bliver det næsten praktisk umuligt for virksomhederne at operere, da såvel skibene som besætningen bliver beskattet forskelligt, alt efter hvilken opgave skibet eller riggen udfører. Det betyder i sidste ende, at rederierne ikke kan konkurrere med udenlandske rederier. ”
Hård konkurrence
Regeringen har tidligere slået fast, senest med vækstpakken fra 2014, at gode og fremtidssikrede rammevilkår for den danske shipping-sektor, herunder offshore, skal skabe vækst og styrke Det Blå Danmark.
Med det nye ændringsforslag af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven (DIS-skatteloven) kan det dog blive meget svært for Danmark at konkurrere med mere attraktive shipping-lande som fx andre EU- og EØS-lande såsom Tyskland, UK, Holland, Cypern, Norge og Grækenland. Danmark risikerer derfor at miste arbejdspladser ikke blot i rederibranchen, men også i den store underskov af servicevirksomheder som servicerer offshore-sektoren.
- Konkurrencen i shippingbranchen er hård, så hvis virksomhederne ønsker at forblive konkurrencedygtige i offshore-miljøet, er de nødt til at se på, hvor de kan operere under et konkurrencedygtigt regelsæt og samtidig tiltrække højt specialiseret og kvalificeret arbejdskraft, slutter Bo Schou-Jacobsen.