23948sdkhjf

USA’s regering skærper tonen

Minister i Washnington øger pres på parterne bag konflikt på USA’ s vestkysthavne.

Da fagforbundet International Longshore and Warehouse Union (ILWU) og arbejdsgiverorganisationen Pacific Maritime Association fredag mødtes for at drøfte de seneste forligsudkast i den mere nu næsten ni måneder lange konflikt, så var det under øget pres fra USA’s regering.

Tom Perez, der er minister med ansvar for arbejdsmarkedet (US Labor Secretary), truede tordag parterne med, at såfremt de ikke kunne enes om en overenskomst, så vil forhandlingerne blive flyttet til hovedstaden Washington D.C.

Det skriver JOC.com.

Dermed vil forhandlingerne komme til at foregå under direkte føderal kontrol.

Præsident Barak Obama har hidtil vægret sig ved at gå direkte ind i konflikten, der ifølge flere aktører nu truer med at sætte containertrafikken på vestkysthavnene helt i stå. Men tålmodigheden er åbenbart ved at være slidt tynd.

Meddelelsen fra Labor Secretary Perez vækker ikke overraskende glæde i amerikansk detailhandel, der længe har lidt under den usikre vareforsyning fra især Asien.

- Hvis parterne ikke finder en aftale i dag, så støtter vi beslutningen om at flytte forhandlingerne til Washington DC, siger Jonathan Gold, der er vicepræsident med ansvar for forsyningskæde- og toldpolitik i National Retail Federation.

Han opfordrer direkte præsident Obama til at gå ind i striden.

ILWU påbegyndte en uerklæret ”arbejd langsomt”-kampagne sidste sommer, der gradvist har eroderet effektiviteten i containerhåndteringen på USA’s vestkysthavne. Problemet er nu så stort, at detailgiganten Walmart nu vurderer, at koncernens lagerbeholdning vil være så svækket, at den ikke kan følge med efterspørgslen hen over foråret på en bred vifte af importvarer.

Konflikten har ikke bare ramt detailhandlen. En bred vifte af produktionsvirksomheder – herunder landbruget – lider under den drypvise forsyning.

Ifølge JOC.com, så vil en føderal kontrol med forhandlingerne i den bitre faglige konflikt, formentlig først og fremmest være en fordel for arbejdsgiversiden PMA, der blandt andet repræsenterer terminaloperatørerne på vestkysthavnene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078