23948sdkhjf

Fælles EU-regler for retsforfølgelse

NLA beretter om seneste nyt fra EU-land.

Nordic Logistics Association (NLA) fortæller i et nyhedsbrev om det seneste nye fra EU.

Fælles regelsæt

Organisationen fortæller blandt andet, at Europaparlamentet den 11. februar tog et vigtigt skridt i bestræbelserne på at vedtage et fælles regelsæt for retsforfølgelse af trafikforseelser, der er foregået i et andet EU-land.

Efter en parlamentarisk rutschetur, hvor der var tvivl om, hvorvidt forslaget hørte til inden for rets- eller transportpolitisk samarbejde og hvor forslaget derfor sidste år blev annulleret, har Europakommissionen nu fremsat et nyt forslag.

Ifølge NLA viser statistik for privatbiler, at bilister fra andre lande kun udgør fem procent af trafikken i et EU-land, men til gengæld står for 15 procent af fartovertrædelserne. De nye regler kommer dog også til at gælde for kommerciel transport.

Nyt om køre- og hviletid

NLA beretter også, at der på et nyligt møde i IRU’s, International Road Transport Union, udvalg for sociale anliggender CAS blev rejst spørgsmål om effekten af de nye køre- og hviletidsregler, der træder i kraft 2. marts.

Flere af unionens medlemmer er nervøse for, om den nye bestemmelse i Artikel 34 i Forordning 165/2014, der vil forbyde myndigheder at kræve bevis for chaufførers aktiviteter, når denne har forladt køretøjet, kan tolkes forskelligt i medlemslandene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125