23948sdkhjf

Tung grænsetrafik slår rekord

ITD: Rekordår for internationale lastbiltransporter.

ITD’s kvartalsvise opgørelser over lastbiltrafikken ind og ud af Danmark viste rekordhøj aktivitet i 2014. I gennemsnit passerede mere end 5.000 lastbiler hvert døgn ind over de danske grænser i 2014, og det er rekord.

Dermed kan ITD ved opgørelsen af den samlede grænsetrafik for hele 2014 konstatere, at den internationale vejgodstransport så småt er på vej fremad igen.

- Vi ser en øget trafik af lastbiler med varer over grænserne det seneste år. Det er positivt for alle, fordi det viser, at der er gang i hjulene i industrien og virksomhederne, hvilket betyder vækst. Vi kan især glæde os over, at vi for første gang er over niveauet fra før finanskrisen på 5.007 lastbiler i 2007, siger Nikolaj Stig Nielsen, erhvervspolitisk chef i ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

11. år

ITD’s årsopgørelse for grænsetællingerne viser, at der i gennemsnit passerede 5.139 lastbiler i døgnet ind over grænserne i 2014. Det er det højeste antal nogensinde, i de elleve år ITD har lavet grænsetællingerne. Alene ved grænsen i Sønderjylland er der i snit dagligt kørt 3.250 lastbiler ind i Danmark i døgnet det forgangne år.

Den nationale fordeling af de lastbiler, der kører ind i Danmark, viser samtidig, at de vesteuropæiske lastbiler stadig fører an i de internationale vejtransporter til Danmark med 3.520 passager i døgnet. De østeuropæiske lastbiler tager dog stadig flere markedsandele med 1.619 daglige grænsepassager i 2014 i forhold til 1.357 i 2013. De danske eksportlastbiler ligger relativt stabilt på 1.083 passager ind i Danmark i døgnet.

- Det er primært i Norge og Sverige, at danske lastbiler stadig er aktive på eksportruterne. Syd for grænsen har de danske lastbiler med danske chauffører mistet deres konkurrencekraft, siden grænserne blev åbnet i 1993, vurderer Nikolaj Stig Nielsen.

Han advarer imod automatisk at trække ’social dumping’-kortet ud fra de kørselsmønstre, grænsetrafikken tegner.

- Det er vigtigt at holde sig for øje, at de grænseoverskridende lastbilkørsler har været et fuldt liberaliseret marked i mere end tyve år. Tyske lastbiler har fri ret til at køre på tyske lønninger overalt i Europa, ligesom østeuropæiske chauffører frit kan køre overalt i Europa på deres hjemlandes lønninger, så længe de ikke udfører indenrigstransporter uden for deres egne lande, siger Nikolaj Stig Nielsen og pointerer:

- Vi har fortsat et nationalt transportmarked i Danmark, som lever rimeligt uforstyrret af den øgede internationale trafik. Her gælder danske løn- og ansættelsesvilkår, og kørslerne med danske lastbiler og chauffører er rent faktisk også i vækst inden for rigets grænser, siger Nikolaj Stig Nielsen.

Han peger på, at trafikken med udenlandske lastbiler ud og ind af Danmark er kommet for at blive.

- Virksomhedernes frie etableringsret i EU, kombineret med fri bevægelighed for varer og arbejdskraft betyder, at der er skabt et ’internationalt farvand’ for lastbiltransporten på tværs af EU-landene i stil med det, vi kender fra skibsfarten. Hvis det skal lukkes, er det selve grundprincipperne i EU’s indre marked, vi skal gøre op med. Og sådan et opgør er næppe det mest sandsynlige scenarie, siger Nikolaj Stig Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127