Tung grænsetrafik slår rekord
ITD’s kvartalsvise opgørelser over lastbiltrafikken ind og ud af Danmark viste rekordhøj aktivitet i 2014. I gennemsnit passerede mere end 5.000 lastbiler hvert døgn ind over de danske grænser i 2014, og det er rekord.
Dermed kan ITD ved opgørelsen af den samlede grænsetrafik for hele 2014 konstatere, at den internationale vejgodstransport så småt er på vej fremad igen.
- Vi ser en øget trafik af lastbiler med varer over grænserne det seneste år. Det er positivt for alle, fordi det viser, at der er gang i hjulene i industrien og virksomhederne, hvilket betyder vækst. Vi kan især glæde os over, at vi for første gang er over niveauet fra før finanskrisen på 5.007 lastbiler i 2007, siger Nikolaj Stig Nielsen, erhvervspolitisk chef i ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
11. år
ITD’s årsopgørelse for grænsetællingerne viser, at der i gennemsnit passerede 5.139 lastbiler i døgnet ind over grænserne i 2014. Det er det højeste antal nogensinde, i de elleve år ITD har lavet grænsetællingerne. Alene ved grænsen i Sønderjylland er der i snit dagligt kørt 3.250 lastbiler ind i Danmark i døgnet det forgangne år.
Den nationale fordeling af de lastbiler, der kører ind i Danmark, viser samtidig, at de vesteuropæiske lastbiler stadig fører an i de internationale vejtransporter til Danmark med 3.520 passager i døgnet. De østeuropæiske lastbiler tager dog stadig flere markedsandele med 1.619 daglige grænsepassager i 2014 i forhold til 1.357 i 2013. De danske eksportlastbiler ligger relativt stabilt på 1.083 passager ind i Danmark i døgnet.
- Det er primært i Norge og Sverige, at danske lastbiler stadig er aktive på eksportruterne. Syd for grænsen har de danske lastbiler med danske chauffører mistet deres konkurrencekraft, siden grænserne blev åbnet i 1993, vurderer Nikolaj Stig Nielsen.
Han advarer imod automatisk at trække ’social dumping’-kortet ud fra de kørselsmønstre, grænsetrafikken tegner.
- Det er vigtigt at holde sig for øje, at de grænseoverskridende lastbilkørsler har været et fuldt liberaliseret marked i mere end tyve år. Tyske lastbiler har fri ret til at køre på tyske lønninger overalt i Europa, ligesom østeuropæiske chauffører frit kan køre overalt i Europa på deres hjemlandes lønninger, så længe de ikke udfører indenrigstransporter uden for deres egne lande, siger Nikolaj Stig Nielsen og pointerer:
- Vi har fortsat et nationalt transportmarked i Danmark, som lever rimeligt uforstyrret af den øgede internationale trafik. Her gælder danske løn- og ansættelsesvilkår, og kørslerne med danske lastbiler og chauffører er rent faktisk også i vækst inden for rigets grænser, siger Nikolaj Stig Nielsen.
Han peger på, at trafikken med udenlandske lastbiler ud og ind af Danmark er kommet for at blive.
- Virksomhedernes frie etableringsret i EU, kombineret med fri bevægelighed for varer og arbejdskraft betyder, at der er skabt et ’internationalt farvand’ for lastbiltransporten på tværs af EU-landene i stil med det, vi kender fra skibsfarten. Hvis det skal lukkes, er det selve grundprincipperne i EU’s indre marked, vi skal gøre op med. Og sådan et opgør er næppe det mest sandsynlige scenarie, siger Nikolaj Stig Nielsen.