23948sdkhjf

Virkelig vaks Vito

Transport-Tidende tester: Ny Mercedes-Benz Vito i leverer varen.

Den danske topografi sætter sjældent bilmodeller på en alvorlig prøve. Derfor er det ofte en lidt flad fornemmelse, at gense varebiler man tidligere har prøvekørt på stejle og kringlede bjergveje på danske veje.

Det er også tilfældet med den nye Mercedes Vito, som Transport-Tidende for nyligt havde fornøjelsen af, at teste i 111 CDI og 114 CDI versionerne herhjemme. På dansk vej er til gengæld tid til at fokusere på andet en de glimrende køreegenskaber.

Her blev det stærkt positive førstehåndsindtryk bekræftet. Den nye Mercedes Vito er ikke bare en meget værdig og klart forbedret afløser for forgængeren. Den er også en af de absolut bedste i mellemklassen – den eneste reelle rival er Ford Transit Custom.

Lige som Transit Custom leverer Vito en føreroplevelse, der er helt på niveau med den man finder i en bedre personbil. Det eneste område, hvor Custom overgår Vito med et mulehår eller to er kabinestøjen – især på de to mindste motorvarianter 109 og 111 CDI, der anvendes på de forhjulstrukne Vitoer.

Til gengæld fremstår kabinedesign og kvalitet i Vito en smule bedre end i Transit Custom.

Sikker førerassistent

Den nye Vito byder på et betydeligt løft på sikkerheden. Blandt andet med en ”slumre-alarm” til chauffører med tunge øjenlåg.

Den såkaldte Attention Assist-teknologi overvåger føreren under kørslen. Viser han eller hun tegn på træthed, så reagerer systemet med en formanende ”kaffekop” i displayet mellem speedometer og omdrejningstæller.

Skulle vognmanden eller mester være fristet til at købe en Vito uden ”busseman” til trætte chauffører, så kan de godt spare sig – Attention Assist er nemlig standard udstyr.

Attention Assist kræver ikke montering af ekstra udstyr til overvågning af chaufføren. Løsningen er en del af den opdaterede ESP-software, der holder øje med chaufførens kørestil. Små hurtige korrektioner på rattet er bare en af en række afslørende indikatorer på at opmærksomheden er for ringe.

Systemet kan ikke snydes med et kort ophold på rastepladsen og en kop kaffe. Hvis føreren stadig er for træt til forsvarlig kørsel, så fanger softwaren det på få minutter og kaffekoppen dukker igen op i displayet.

Sidevindsassistent er også standard, mens kollisionsadvarsel, blindvinkelassistent og vognbaneassistent er ekstraudstyr.

Sikkerhedsudstyret omfatter også dæktryksovervågning, samt naturligvis airbags til både fører og passager som i forgængeren.

Samlet set trækker Mercedes-Benz – der endnu en gang er frontløber – sikkerheden i varebilssegmentet i positiv retning.

Træk for eller bag

Som noget helt nyt, kan den nye Vito leveres i en variant med forhjulstræk. Det reducerer egenvægten markant. Dermed kan den nye Vito leveres til en startpris inkl. afgift men uden moms, på kr. 193.500,-. Det er omkring 12.000 kroner under startprisen på den billigste udgave af den ”gamle” Vito.

Har man brug for en lidt mere ”bredskuldret” Vito, så starter priserne for den baghjulstrukne udgave ved 216.500 før moms – den er altså blevet cirka 11.000 kroner dyrere end forgængeren.

Den nye Vito er på vej i en firehjulstrukket udgave – der dog først kommer til Danmark senere på året.

Motorprogrammet består af to turbodiesel-motorer. En kompakt 4-cylindret 1.6 liters motor i to varianter på henholdsvis 88 og 114 hk til de forhjulstrukne Vito 109 CDI og 111 CDI modeller. Til varianterne med baghjulstræk leveres hestene af en 4-cylindret 2.1 liters dieselmotor (114 CDI/136 hk, 116 CDI/163 hk og 119 CDI/190 hk – sidstnævnte motor leveres kun med BlueTEC og lever op til Euro 6 normen.

Ifølge de officielle målenormer, kan den mest nøjsomme Vito nu køre 17,5 km/l. Mercedes-Benz fremhæver at serviceintervallet nu er øget med op til to år eller 40.000 kilometer.

Mercedes-Benz oplyser også, at de rustproblemer, der plagede tidligere Vito-modeller, nu er fortid, da karosseriet er galvaniseret fra top til tå.

De sammenlagt to uger i to varianter af den nye Vito bekræfter indtrykket af en særdeles vellykket varevogn i alle detaljer. Det er formentlig den bedste på markedet i mellemklassen her og nu.

(DSC_3462.jpg)Vito 111 CDI med håndværkeropbygning. På den tungeste variant med en totalvægt på 3,2 tons, kommer man op på tæt 1369 kilo nyttelast.

(DSC_3758.jpg)Man finder fortsat de solide surringsøjer i den nye Vito. Mere avancerede surringsløsninger er er ekstraudstyr.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062