Sikkerheden er i højsædet
Men sine cirka 18 kilometer bliver den kommende faste forbindelse under Femern Bælt verdens længste sænketunnel til tog og biler. En så lang tunnel under vand stiller store krav til sikkerheden. Derfor er sikkerhedssystemer og procedurer for beredskab et vigtigt omdrejningspunkt for hele tunnelens design.
Sikkerheden er tænkt ind i projektet ned til den mindste detalje, fra de første skitser blev lavet, efter at en statstraktat om den faste forbindelse blev indgået mellem Danmark og Tyskland i 2008 og frem til nu, hvor bud på tunnelen fra ni konsortier granskes af eksperter og rådgivere hos bygherren Femern A/S.
-Hele Femern-tunnelen er designet med sikkerhed for øje. Udgangspunktet er så vidt muligt at forebygge, at der overhovedet sker uheld eller alvorlige ulykker. Og hvis de skulle ske, vil der være et omfattende redningsapparat at sætte ind i enhver tænkelig situation, siger kontraktdirektør og civilingeniør hos Femern A/S, Kim Smedegaard Andersen.
Når både tunneldesign og de generelle sikkerhedsforanstaltninger spiller sammen opnås en af de sikreste tunneler, der kan bygges i dag. Resultatet er, at risikoen for en alvorlig ulykke på jernbanen eller vejbanerne i tunnelen faktisk er mindre end på et tilsvarende stykke vej eller jernbane i det åbne land. Det dokumenterer de risikoberegninger, som Femern A/S har fået lavet hos deres rådgivere. Beregningerne underbygges af analyser fra det norske vejvæsen og det norske forskningsinstitut SINTEF, som viser, at risikoen for alvorlige ulykker i moderne vejtunneler generelt er halvt så stor, som på lignende vejstrækninger i det åbne landskab.
-Acceptkriteriet er, at vejbanen i tunnelen skal være lige så sikker som en almindelig motorvejsstrækning i det åbne land i Danmark og Tyskland. De samme forhold gælder for jernbanen. Og det opfylder vi til fulde, viser beregningerne, siger civilingeniør Finn Ennemark, som er projektchef for sikkerhed og beredskab hos Femern A/S.