Tyskland lemper på krav
Transitkørsel gennem Tyskland er nu frem til sommeren 2015, undtaget for tyske regler om mindsteløn – international transport til og fra Tyskland samt cabotage stadig omfattet.
Den tyske arbejdsminister har efter et møde i Berlin med den polske arbejdsminister meldt ud, at den tyske mindsteløn indtil videre, ikke gælder for udenlandske lastbilers transitkørsel gennem Tyskland.
Udenlandske virksomheders internationale transport ud og ind af Tyskland, samt cabotagekørsel i Tyskland er stadig omfattet af reglerne om mindsteløn.
Lempelsen gælder indtil sommeren 2015, fordi der mangler sikkerhed for, at de tyske mindstelønsbestemmelser er i overensstemmelse med de EU-retlige regler.
-I Danske Speditører er vi af den opfattelse, at en time out frem til sommeren 2015 for transitkørsel gennem Tyskland, er en vigtig og god nyhed for vores medlemmer, siger politisk chef, Peter Nielsen .
-Men vi er også af den opfattelse, at opretholdelsen af mindstelønskravet vedrørende udenlandske virksomheders internationale transport ud og ind af Tyskland, samt cabotagekørsel i Tyskland, er et stort problem og der bør derfor fortsat ligges et stort pres på Tyskland for, at denne kørsel tilsvarende undtages for mindstelønskravet frem til sommeren 2015.
-I Danske Speditører vil vi derfor fortsat arbejde politisk for, at ovenstående kørsel tilsvarende dispenseres for reglerne, indtil der kommer en klar afgørelse fra EU om, hvorvidt de nye regler om mindsteløn, er i strid med gældende EU ret, understreger Peter Nielsen.
Fortsat massivt pres på Tyskland
Ændringen kommer efter massivt pres på tyskerne fra de øvrige EU-lande. I Danmark har en bred front af transportorganisationer opfordret regeringen til at lægge pres på tyskerne, ligesom en række EU-parlamentarikere fra mange forskellige EU-lande har beskudt EU-Kommissionen med spørgsmål og opfordringer til indgriben imod tyskerne.
Den delvise dispensation der nu er gældende frem til sommeren 2015, er efter Danske Speditørers opfattelse kun er en ”halv sejr” .
ITD på samme linie
- Opblødningen er forventet. Man behøver ikke at have sat sig meget ind i EU-retten for at se, at den praksis, tyskerne har lagt op til omkring udenlandske transportvirksomheder, harmonerer meget dårligt med EU’s grundprincipper. Derfor er det sund fornuft, at man tager en time-out, indtil det juridiske grundlag er analyseret ordentligt, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
ITD mener, der er grund til at opretholde presset på tyskerne. Jacob Chr. Nielsen påpeger, at tyskerne helt bør indskrænke loven om mindsteløn til at omfatte virksomheder, der agerer på det tyske arbejdsmarked.
- Tyskerne er i deres gode ret til at indføre en mindsteløn på deres eget arbejdsmarked. Men når det gælder transportvirksomheder, der er etableret i andre lande og kører på et fælles marked for international transport, er det ikke tysk lov, men fælles EU-beslutninger, der skal fastsætte et eventuelt fælles minimumsniveau for løn og ansættelsesforhold, siger Jacob Chr. Nielsen.