To forskellige markeder for transport
Den internationale lastbiltransport har helt andre markedsbetingelser end den nationale. Vi skal fastholde og udvikle begge dele på danske hænder, lød opfordringen fra ITD ved tre livlige debatter i sidste uge.
Det er svært at undgå sammenblanding af international og national lastbiltransport i den offentlige debat. Men der er grund til stædigt at insistere på at holde de to ting adskilt, når vi diskuterer transportbranchens udfordringer, for markedsbetingelserne er helt forskellige, lyder det videre fra ITD.
Det sidste debatmøde fandt sted i Aarhus med transportordførerne fra Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre og Radikale som deltagere. ITD’s administrerende dirtektør Jacob Chr. Nielsen og Axel Junker fra transportvirksomheden Contrans leverede veloplagte oplæg og medejer Inge-Merete Koch fra ERA Transport leverede yderligere skarpe indspark.
Paneldebatten var imidlertid ikke mange minutter gammel, før flere af debattørerne tabte det internationale marked af syne og borede sig ned i lastbiltransportens nationale vilkår på de danske veje.
- Det er vigtigt, at vi accepterer, at vi har to forskellige markeder: Et nationalt og et internationalt, fastslog ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Han opfordrer til at tænke i vækstmuligheder for danske transportvirksomheder på begge fronter - og peger samtidig på, at det er forskellige midler, der skal til for at klare sig nationalt og internationalt.
- Nationale transporter i Danmark skal selvfølgelig foregå på danske vilkår, sagde han, men understregede samtidig, at de internationale kørsler på tværs af EU-landene har haft fri international konkurrence i mere end tyve år. Her er de danske virksomheder nødt til at tage kampen op på internationale vilkår for at vinde.
Hvordan det kan gøres, viste Axel Junker fra Contrans i sit indlæg. Den Kolding-baserede virksomhed har skabt 40 danske arbejdspladser ved at internationalisere sin vognpark, som hovedsageligt kører containere til og fra Hamborg havn.