DIS kan blive en bedre forretning for Danmark
Det undrer Søfartens Ledere, at Regeringen ikke ønsker at investere mere i det maritime erhverv end det aktuelle lovforslag om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven lægger op til.
- Skiftende regeringer har, med bred opbakning fra Folketingets partier og sammen med rederierne, tidligere stået utvetydigt bag budskabet om at DIS og tonnageskatten samlet er en rigtig god idé og en meget vigtig investering for det danske samfund. Det er vi enige i, selvom vi nogle gange har god grund til at stille spørgsmålstegn ved, om regnestykket også falder ud til fordel for de søfarende, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.
Fortsat en god investering
En hurtig beregning underbygger, at rammevilkårene til rederierhvervet er en god forretning:
Ifølge Danmarks Rederiforening beskæftiger det maritime erhverv i Danmark omkring 100.000 personer - heraf ca. 17.000 søfarende (hvoraf ca. 7.800 er danskere). Iflg. Danmarks Statistik betaler en dansk lønmodtager gennemsnitligt kr. 186.805 i skat, og de ca. 83.000 blå landansatte tjener, ifølge en undersøgelse foretaget af Danmarks Rederiforening og Dansk Metal, omkring 25 procent mere end gennemsnittet. Det vil sige, at 83.300 landansatte i det maritime erhverv i gennemsnit betaler kr. 233.506 i skat årligt - i alt kr. 19,4 mia.
- På baggrund af De Økonomiske Råds opgørelse fra 2006 kan man skønsmæssigt opgøre statsstøtten til rederierhvervet, i form af DIS og tonnageskatten, til omkring 1,8 mia. kroner. Samfundet får omvendt 19,4 mia. kroner retur - svarende til et årligt afkast på investeringen på 17,6 mia. kroner, siger Fritz Ganzhorn.
Klare mål for afkastet
- I vores øjne er DIS og tonnageskatteordningen en god samfundsmæssig investering. Vi håber derfor på en udvidelse af DIS-ordningen med de nye, moderne skibssegmenter til gavn for Danmark og dansk beskæftigelse i danskflagede skibe og offshore-enheder.