23948sdkhjf

Grøn færgefart betaler sig

Ny undersøgelse: Grøn omstillingen af færgedriften pynter på miljø og bundlinje.

Grøn omstilling er realistisk og økonomisk fornuftigt for mange af landets eksisterende færger, viser en ny undersøgelse fra Bilfærgernes Rederiforening.

Det vil i mange tilfælde give god mening at ombygge færger, så de i højere grad tager hensyn til klimaet og miljøet. Både hybridløsninger og ren el-drift vil oftest gavne både miljø og økonomi, viser en ny undersøgelse, som OSK ShipTech A/S har gennemført for Bilfærgernes Rederiforening.

Den grønne omstilling kræver dog de nødvendige investeringer på den korte bane og nogle konkrete tiltag fra ”Det Offentlige Danmark”.

- Jeg er glad for, at det nu er dokumenteret, at grøn omstilling er en realistisk og rentabel mulighed for mange af landets færger. Nu er det så op til den enkelte overfart at lade sig inspirere og nærmere afklare, om rapportens idéer og konklusionerne fra de gennemførte casestudier også passer på deres situation, siger formand i Bilfærgernes Rederiforening, John Steen-Mikkelsen, adm. dir. i Danske Færger A/S.

Hybrid og landstrøm

Rapporten peger på hybridløsninger, hvor overskydende energi fra skibets motorer lades på batteri til senere brug, og ren el-drift via opladning af batterier i forbindelse med havneophold som de to væsentligste tiltag, der for en række af landets færger vil kunne betale sig.

Der er imidlertid flere forudsætninger, som skal opfyldes, før grøn omstilling kan blive en realitet. Det er bl.a. helt afgørende for valget af en hybridløsning, at færgen i forvejen er udstyret med dieselelektrisk maskineri.

Skal en færge udelukkende være el-drevet, kræver det store investeringer i både højspændingsladestationer på havnelejerne og selve fremførslen af højspænding til havnen. Hvis det er investeringer el-selskaber og kommuner vil påtage sig, kan der for flere af landets færgeruter tegne sig en interessant business-case.

PSO-afgift bør overvejes

Det vil dog også være vigtigt, at den såkaldte PSO-afgift, der følger med el-forbruget, enten fjernes eller som minimum sænkes betragteligt.

- Det var rigtigt positivt, at Skatteministeriet tidligere på året fik gennemført en sænkelse af afgiften på el, der eksempelvis benyttes til fremdrift af skibe, og dermed fik gjort el-drift mere attraktivt. Det var dog en streg i regningen, at man ikke tog PSO-afgiften med i samme forbindelse. For dermed er el og den traditionelle bunkersolie som mulige fremdriftskilder endnu ikke sidestillet. Vi håber meget, at regeringen vil kigge på PSO-afgiften igen og ad den vej sikre, at el-drift kan blive et attraktivt og miljørigtigt alternativ til bunkersolie for dele af færgefarten herhjemme, slutter John Steen-Mikkelsen.

Undersøgelsen er blevet gennemført med støtte fra Den Danske Maritime Fond.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109