23948sdkhjf

Strandophug kostede 23 liv i 2014

Danske skibsredere sender fortsat skibe til ophugning på berygtet indisk strand

Blandt de flere tusinde skibe, der siden 2009 er blevet ophugget under stærkt kritisable forhold på Alang Beach i Indien, var 16 skibe danske. Det skriver Ekstrabladet.


Ophugningen af skibe foregår her - som flere andre steder i den tredje verden - på en både arbejdssikkerhedsmæssig og miljømæssigt meget betænkelige forhold. Alene i 2014 mistede angiveligt 23 arbejdere livet på stranden ved Alang i Indien. Næsten tre gange så mange er kommet alvorligt til skade.

Det er organisationen Shipbreaking Platform, der holder øje med ophugningen af udtjent tonnage. Organisationen oplyser, at ud af de 1.026 skibe, der blev forvandlet til skrot på verdensplan i 2014, så blev mere end halvdelen - helt præcist 641 ophugget - under voldsomt kritisable forhold  i 3.-verdenslande. Det skal angiveligt også være sket for to "danske" skibe  - tankskibet Pegasus og færgen Dalmatia.

Når danske er sat i citationstegn her, så skyldes det, at skibene ikke nødvendigvis har dansk ejer. Netop hos J. Poulsen Shipping, der er opført som "indtjende ejer" oplyser til eb.dk, at rederiet kun har drevet tankskibet Pegasus. Derfor har rederiet ikke haft indflydelse på tankskibets ophugning.

Ifølge Shipbreaking Platform, så er skibenes ejerforhold ofte så komplicerede, at rederierne derved får en bekvem mulighed for at fralægge sig ansvaret for en miljø- og arbejdsmæssigt forsvarlig ophugning.
- Den eneste grund til at sende skibene til disse strande frem for at sende dem til ophug i for eksempel Danmark er, at man kan få flere penge pr. ton jern, fordi arbejdet på strandene kan udføres meget billigere, siger Sigurd Enge fra Shipbreaking Platform.
 

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063