Europæiske containerhavne presses
I løbet af 2015 bliver kapaciteten i de store containerhavne i Nordvesteuropa øget betydeligt. Det sker, når blandt andet APM Terminals’ nye facilitet i Rotterdam åbner. Visse terminaloperatører frygter derfor faldende rater og voksende økonomiske problemer.
Den første store begivenhed på containerfronten i år bliver, når APM Terminals’ nye terminal i Rotterdam Havn, Maasvlakte 2, åbner. Den nye fuldautomatiske containerterminal får til at begynde med en kapacitet på 2,7 millioner TEU, hvilket senere på året suppleres af Rotterdam Gateway Terminal med en kapacitet på 2,4 millioner TEU. Denne terminal drives af DP World og fire containerrederier.
Priskrig
Mange forudser, at det fører til noget nær en priskrig i området Le Havre – Hamburg, da transportfirmaerne vil udnytte den ekstra kapacitet til at forhandle priserne på håndtering af containere ned.
Tilføjelsen af de ekstra 5,1 millioner TEU til Rotterdam Havn, som i 2013 håndterede 11,7 millioner TEU, risikerer at føre til et faldende marked.
Den næste begivenhed på containerfronten finder sandsynligvis sted i Hamburg. Hamburg Havn er karakteriseret ved at ligge et godt stykke væk fra det åbne hav, og de største containerskibe kan kun anløbe Hamburg Havn, delvist lastet, når der er højvande i Elben.
Det ventes, at Hamburg Havn lidt senere på året vil få grønt lys for sine planer om at uddybe Elben, hvilket vil give de største containerskibe mulighed for at anløbe Hamburg Havn fuldt lastede og på alle tider af døgnet, hvad enten der er højvande eller ej.