Chaufførlån skal forbydes
Fremover skal det være slut for to danske vognmænd at låne chauffører af hinanden. Det gælder både for buschauffører og lastbilschauffører, og det gælder også, selvom der er tale om et datterselskab eller et selskab i samme koncern.
Det oplyser DI Transport.
Det er konsekvensen af et nyt lovforslag, som netop er sendt i høring. Forslaget er en ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel.
Hvis loven vedtages, så skal buschauffør og lastbilschauffører fremover være ansat i samme virksomhed (cvr-nr), som har bus- eller godskørselstilladelsen eller komme fra et vikarbureau, der er godkendt af Trafikstyrelsen.
Udlånsordningen gælder i dag for udlån mellem to danske tilladelsesindehavere, som begge lever op til lovens krav om løn- og arbejdsvilkår.
Ordningen benyttes i dag primært mellem datterselskaber i samme koncern blandt vognmænd, hvor f.eks. far og søn har hver deres vognmandsforretning eller mellem to naboforretninger. Det er ofte i forbindelse med sygdom eller ekstra travlhed, at udlånsordningen bliver benyttet.
DI Transport og ATL er imod afskaffelsen af udlånsordningen, da det vil begrænse fleksibiliteten for især de mindre danske vognmænd og øge de administrative omkostninger.