23948sdkhjf

Motorvejs udbygning kan ramme handel

Strækningen Bordesholm - Hamborg udvides de kommende år.

Udbygningen af strækningen mellem Bordesholm og Hamborg på den tyske motorvej E45 / A7 udvides i de kommende år.

Motorvejen fra grænsen er ikke kun Danmarks vigtigste transportkorridor i forhold til international samhandel. A7 mellem motorvejssammenfletningen nord for Neumünster ved Bordesholm og Elbtunnelen er også en af Tysklands mest befærdede motorvejsstrækninger.

Over 150.000 biler i døgnet krydser sammenlagt motorvejsstrækningerne i det centrale Hamborg.

Tilfredshed med udbygning

- Vi er tilfredse med, at tyskerne endelig udbygger den pågældende motorvejsstrækning, men bekymrede for de trængselsproblemer, der følger med. De tyske myndigheder vurderer, at kapaciteten af vejstrækningerne vil blive reduceret med cirka 20 procent i de år, anlægsarbejdet vil blive foretaget. Der er således ikke tvivl om, at det forestående vejarbejde vil øge trafikpresset på strækningen og sandsynligheden for kødannelser, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD’s erhvervspolitiske afdeling.

Han vurderer, at det vil få en direkte effekt på import og eksport af varer fra Danmark.

Derfor går ITD foran for at sikre en klar og overskuelig information vedrørende de udfordringer, som danske virksomheder står overfor. Sammen med analysevirksomheden Transeco2, og via dialog med de tyske myndigheder, har ITD udarbejdet et notat, som kan hjælpe danske transportvirksomheder med at planlægge sig ud af generne.

- Set med danske øjne er det afgørende, at der gøres så meget som muligt for at mindske generne fra anlægsarbejdet, og at der foretages et grundigt informationsarbejde om, hvad trafikanterne kan gøre for at komme forbi strækningen med så lidt forsinkelse som muligt, fortsætter Anders Jessen.

Vælger måske A7 fra

Han understreger, at udvidelsen i yderste konsekvens kan betyde, at godstransporterhvervet og turister i anlægsperioden vil vælge A7-korridoren helt fra og dermed køre uden om.

Korridorens betydning for dansk import og eksport illustreres af, at knap 60 procent af alle lastbiler til og fra Danmark kører over grænsen i Sønderjylland. I 2013 kørte der her cirka 6.300 lastbiler pr. døgn over grænsen i Sønderjylland. Til sammenligning var antallet over Femern Bælt cirka 1.300 lastbiler i døgnet, og antallet over Øresund cirka 2.100 lastbiler i døgnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078