23948sdkhjf

DTL støtte til tysk mindsteløn

Henvendelse til dansk og tysk regering i sag om tysk krav om minimumsløn for arbejde i Tyskland.

DTL har rettet henvendelse til både den danske og tyske regering i sagen om det tyske krav om minimumsløn for alt arbejde udført i Tyskland af både tyske og udenlandske chauffører.

Adm. direktør Erik Østergaard siger:

- I Danmark er det transportminister Magnus Heunicke, der har modtaget en henvendelse, og med hensyn til Tyskland har vi valgt at adressere den tyske ambassadør i Danmark. Det vil være godt, hvis ambassaden kan hjælpe med til en forståelse i den tyske regering for, at forholdene i Danmark i forvejen er godt reguleret, og at transportører etableret i Danmark med danske vognmandstilladelse og danske biler på danske plader med danske chauffører generelt ikke udgør et dumping-problem.

Udmærket redskab

DTL gør i brevene klart, at man grundlæggende hilser det tyske initiativ velkomment og ser det som et udmærket redskab i kampen mod social dumping. Men loven har som bekendt også implikationer for transporterhvervet og dermed for vilkårene for vognmænd og chauffører.

- Den eneste udfordring er det rent dokumentationsmæssige krav til vognmænd og chauffører, hvormed Tyskland kan sikre, at transporter udført i, til- og fra eller som transit gennem Tyskland, vitterligt ligger på niveau eller over den af Tyskland fastsatte minimumsløn, hedder det i brevene.

Men DTL mener, at en generel aftale mellem Danmark og Tyskland hurtigt burde kunne falde på plads, da danske chaufførlønninger komfortabelt honorerer de tyske krav – hvis vel at mærke godskørselslovens regler, og dermed kravet om at leve op til danske overenskomster på området, overholdes.

Regner på tallene

- Vi er i øjeblikket i gang med at foretage beregninger med henblik på at kunne dokumentere vores antagelser, som vi har beskrevet i brevene – og det er vi ikke i tvivl om, at vi kan, fastslår Erik Østergaard.

DTL beder konkret den danske transportminister om at tage kontakt til sin tyske kollega for at sikre en ”generel og ubureaukratisk aftale” for danske virksomheder på danske nummerplader med danske tilladelser.

Videre anbefaler DTL i brevet til Heunicke, at udenlandske chaufførvikarer udelades fra at være omfattet af en sådan ordning, da man "efter gældende praksis desværre ikke vil kunne garantere, at de aflønnes efter danske overenskomster og dermed ligger over det tyske minimumslønniveau.”

- Det er ganske enkelt for yderligere at styrke kampen mod social dumping, regelshopping og spekulation i forskellene i europæiske løn- og arbejdsbetingelser, at der ikke skal gives helle til udenlandske chaufførvikarer. Det er nemlig dér, vi før har set smuthuller, der udnyttes, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063