Fragtmænds nye færdselsregler
Danske Fragtmænd, transport- og logistikkoncern med hovedsæde i Aarhus, lancerer en ny trafiksikkerhedspolitik for virksomhedens medarbejdere i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik.
Transportkoncernen har dagligt 1.600 biler på vejene - med stor synlighed i gadebilledet og tilsvarende konstant risiko for uheld og skader på medarbejdere og materiel.
Peter B. Jepsen, HR- og kommunikationsdirektør:
- Som én af landets største transportkoncerner føler vi et ansvar, hver gang vi sender vores medarbejdere ud på de danske veje. Udarbejdelsen af en trafiksikkerhedspolitik ligger i naturlig forlængelse af de seneste års trafiksikkerhedsarbejde, heriblandt kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde. Med en politik på trafiksikkerhedsområdet fastsætter vi nu de retningslinjer, der skal være med til at skabe en endnu bedre trafikadfærd og trafikmoral blandt medarbejderne.
Nye adfærdsregler
I starten af 2014 indgik Danske Fragtmænd et samarbejde med Rådet for Sikker Trafik, der har kompetencer inden for netop trafiksikkerhed, konceptudvikling og projektledelse. Et år senere resulterer samarbejdet nu i en politik med ti trafikale adfærdsregler med holdninger til blandt andet spritkørsel, hastighed, brug af sele og uopmærksomhed. Politikken skal løbende understøttes af interne kampagner, hvor de enkelte regler kommer i fokus.
- Vi skal fremadrettet reducere antallet af skader og ulykker yderligere og dermed forbedre arbejdsmiljøet for chaufførerne blandt andet i form af mindre sygefravær og mindre stress i hverdagen, tilføjer Peter B. Jepsen.
Maria Bryld Hansen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik guider Danske Fragtmænd igennem processen, supplerer:
- En af de største udfordringer er at få trafiksikkerhedspolitikken til at leve i hele organisationen. Danske Fragtmænd har fra starten involveret medarbejderne. Det gør, at de nu står med gode kort på hånden, idet de har fundet en fælles formel til at lykkes med en trafiksikkerhedspolitik.