23948sdkhjf

Ny containermastodont

Ny ”krigskano” sejler ind i slaget om omkostninger per container.

Da Maersk Line i starten af 2011 bestilte den første serie af Triple-E-containerskibe med en kapacitet på 18.000 TEU, så blev det startskuddet til et fornyet rustningskapløb mellem verdens store containerrederier.

Men før det første Triple-E-skib – Mærsk Mc-Kinney Møller – var leveret i 2013, stod det klart, at titlen ”Verdens største containerskib” kun var til låns. Kinesiske CSCL havde afgivet ordre på fem containerskibe med en kapacitet på 18.400 TEU.

Det første CSCL Globe er netop anløbet Hamborg Havn på kæmpens jomfrurejse. Men skibet når ikke tilbage til Asien før rederigiganten Meditteranean Shipping Company (MSC) løber med lauerbærene.

MSC Oscar har en kapacitet på 19.224 TEU og bliver dermed verdens største containerskib målt i lastekapacitet. Skibet er med en længde på 395 meter og en bredde på 59 meter en smule kortere end Triple-E-skibene og CSCL’s nye giganter.

Men nøgleordet er omkostninger per container, og derfor måles containerskibene naturligvis på, hvor billigt de kan sejle en container fra A til B. Også her er større bedre.

MSC Oscar mister dog ”kongekronen” inden for forudseelig fremtid. Japanske MOL her bestilt containerskibe med en kapacitet på over 20.000 TEU.

Allerede nu venter branchen på, at verdens største containerrederi Maersk Line – der har bestilt i alt 20 Triple-E-skibe – tager næste skridt i rustningskapløbet og bestiller endnu større containerskibe.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078