Volvo Nordens største
Volvo Trucks blev sidste års største lastbilmærke over 16 ton på det nordiske marked med en markedsandel på 39,8 procent.
Ud af 13.984 solgte biler over 16 tons i de nordiske lande var 5.569 af mærket Volvo.
Nye lastbilmodeller samt innovationer, der blev markedsført på en helt ny måde, gav løftet.
- Jeg er utrolig tilfreds med resultatet, som jeg tror, har adskillige årsager. Dels har vi et utrolig stærkt forhandlernet, som har udført et godt stykke arbejde på alle markeder. Der er også blevet taget rigtig godt imod vores nye produktfamilie i hele Norden, og vi kan tilbyde en lastbilmodel til alle typer transportopgaver. Det gør, at vi er et godt alternativ for en stor del af markedet, siger Hans Börjesson, Volvo Trucks ansvarlige for det nordiske marked.
Flere enestående nyheder
Producenten har introduceret flere højt profilerede nyheder, der står alene i lastbilbranchen. Eksempler er den første gearkasse med dobbeltkobling til tunge lastvogne, I-Shift Dual Clutch, og Volvo Dynamisk Styring, som gør styringen meget lettere og mere præcis.
I september introduceredes kollisionsadvarsel med nødbremse som standard - uden merpris - i de to og tre-akslede Volvo FH. Systemet er et avanceret nødbremsesystem, som også indeholder tidlig kollisionsadvarsel. I Danmark og det øvrige Europa bliver nødbremsesystemet lovpligtigt i nye køretøjer fra november 2015.
Innovation med merværdi
- Vores mål er at lancere innovationer, der giver en klar merværdi. Et eksempel er Volvo Dynamisk Styring (VDS), som gør styringen lettere og dermed bidrager til at forebygge og lindre smerter i nakke og skuldre, fortsætter Hans Börjesson.
En stor del af markedsføringen er sket ved hjælp af populære online-film, hvor især The Epic Split skiller sig ud. I filmen, der har over 76 mio. visninger på YouTube, går skuespilleren Jean-Claude Van Damme i split mellem to Volvo FM for at demonstrere præcisionen ved Volvo Dynamisk Styring.
- Filmene har virkelig haft stor betydning, og vi kan se, at lastbilkunder i hele Europa viser en øget interesse for Volvo, når de skal ud at investere i nye køretøjer. I de nordiske lande, hvor vi allerede har en høj markedsandel, hjælper det os også til at vække unge menneskers interessere for lastbilbranchen og et job hos os, slutter Hans Börjesson.