23948sdkhjf

Gigantisk kran-demo på E45

Godt syv km. lang kran-kortege mellem Aarhus og Aalborg.

Næste fredag formiddag begynder Danmarks største kranvirksomhed, BMS A/S i Nørresundby, lanceringen af Europas største flåde af kæmpestore lastbillifte, der dermed konkurrerer på de internationale markeder med et nyt forretningskoncept.

På fredag 16. januar møder trafikanter således et imponerende optog på motorvej E45 mellem Aarhus og Aalborg. Her kører en over syv kilometer lang kortege af blandt andet verdens største lastbillifte, over en periode på tre - fire timer, mod nord og videre til Hirtshals og Tversted Strand.

Kortegen kører med 60 kilometer i timen i inderbanen. Det sker med tilstrækkelig afstand mellem køretøjerne, så den øvrige trafik bør kunne forløbe problemfrit, vurderer politiet.

Liftene monteret på lastbilerne indgår i Europas største flåde af denne type kranlignende kæmpelifte, som BMS har investeret i de seneste år. Liftene inkluderer fire eksemplarer af verdens største lastbillift af mærket Wumag, der har en maksimal arbejdshøjde på 103 meter og en vægt på 60 tons.

Markant entre

Danmarks største og ældste kranvirksomhed lancerer hermed sit indtog som kommende hovedaktør på et internationalt marked for de højeste løft. Hidtil har BMS, udover disse kæmpestore mobile lifte, tilbudt kranassistance til ethvert formål over alt i Danmark og i udlandet - særligt i Tyskland, Storbritannien, Sverige, Norge og Polen.

Med den nye satsning, der koster et trecifret millionbeløb i det nyeste materiel, rykker BMS op i branchens "Champions League", lyder meldingen fra BMS.

BMS’ flåde af kæmpestore og topmoderne lastbillifte, produceret af Scania og Wumag Palfinger, løfter - i modsætning til kraner - ikke tunge byggeelementer eller lignende. Liftene løfter derimod eksempelvis en platform med arbejdsplads for op til seks mennesker (eller 600 kg.) op i arbejdshøjder fra 45 til 103 meter, svarende til over 30 etager).

Liftene er særligt værdifulde ved helt store mobile opgaver som eksempelvis arbejde ved brofag, fjeldsikring (hvor net bores ind i bjergsiden for at hindre klippeskred), på kraftvarmeværker og vindmøller samt arbejde på offshoreindustriens gigantiske platforme, før de sendes til havs.

Aktuelt er det også BMS, der i disse måneder løfter telespecialister op i 3800 mobilmaster over alt i Danmark, så der kan skiftes mobilsendeudstyr for de danske mobilteleselskaber. Kunderne er udenlandske operatører fra lande som Kina, Rusland og Portugal.

PR-optagelse

- Helt konkret er det vores plan i fremtiden at kunne tilbyde 24 timers service indenfor dette specielle område, uanset hvor i Europa kunden ringer fra, forklarer Ib Steffensen, BMS' divisionsdirektør i afdelingen for lastbillifte.

Selve kortegekørslen på fredag løfter flere mål. BMS har i dagens anledning hyret et reklamebureau til at optage og redigere en lille reklamefilm med udgangspunkt i begivenheden. Filmen præsenteres senere for potentielle nye kunder på det europæiske marked.

Ib Steffensen:

- Fra blot at være en stor kranvirksomhed, med primær fokus på dansk byggeri, vil vi i fremtiden gerne opfattes som en ny europæisk projektvirksomhed, der adskiller sig fra langt de fleste lokale aktører i dette marked. Ikke alene ved at stille med de bedste og mest driftssikre lifte og løfte på ønskede tid og sted. Vi tilbyder også at gøre det vigtige forarbejde, der skal til. Det vil sige ingeniørmæssig vurdering af den bedste løfteløsning forud, søge de nødvendige lokale tilladelser til eksempelvis parkering og kæmpetransport, sikre skiltning og at luftledninger ikke kommer i vejen for arbejdet, udlægge de nødvendige køreplader og så videre. Vi tilbyder kort sagt at tage ansvar for hele den altid komplicerede opgave for kunden.

Divisionsdirektøren fremhæver, at BMS’ flåde af lastbillifte rummer de nyeste og mest avancerede køretøjer med både varme, hydraulik og strømudtag på arbejdsplatformene i højden. Alle lastbillifte er desuden forsynet med satellitforbindelse, så der hjemmefra kan følges med i, om mekanikken og elektronikken kører optimalt, og der eventuelt kan softwareopdateres, uanset hvor i Europa køretøjet arbejder.

Division vokser

Kortegen fredag har også et andet formål, den årlige samling af BMS’ særlige specialister i lastbillifte - både chauffører og "konduktører”. Den sidste titel har de specialister, der kører i forvejen og måler op, beregner og planlægger den enkelte løfteopgave.

Samlingen af de mange lastbiler med rejste lifte kommer formentligt til at se imponerende ud på stranden ved Tversted. Samtidigt benytter ledelsen af BMS’ lastbilliftdivision lejligheden til at samle sine liftspecialister på den nærliggende Hjørring Kro.

Ib Steffensen:

- BMS har i dag otte centre rundt om i landet, hvor de store køretøjer til dagligt opererer fra sammen med virksomhedens øvrige materiel. Bare det seneste år er antallet af medarbejdere i divisionen for lastbillifte, der således også er geografisk spredt, udvidet med 40 procent. Hvorfor der også - udover en generel briefing om fremtidens opgaveløsninger og efterfølgende medarbejderfest - er masser af nye kolleger at sige goddag til.

BMS-koncernens samlede virksomhed, der også inkluderer blandt andet baksning, har haft solid fremgang de seneste år og beskæftiger i dag over 650 medarbejdere og 375 køretøjer i alle størrelser. Koncernen omsatte i 2014 for cirka én mia. kr.

Fakta om kortegen fredag

Liftbilerne inkluderer fire styk i størrelsen 103 meter, én styk 90 meter, to styk 70 meter, seks styk på 53 meter,  seks styk på 45 meter - samt tre Scania-chassier på vej til opbygning.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078