Øget ventetid ved Vestkysthavne
Hapag-Lloyd udsendte mandag en status over forholdene i USA’s vestkysthavne, der siden sidste sommer har kæmpet med tiltagende forsinkelser i godshåndteringen.
Det tyske containerrederi oplyser, at produktiviteten fortsat halter mærkbart i de berørte havne. Containerskibe er stadig tvunget til at kaste anker ud for vestkysthavnene, fordi der ikke er plads under containerkranerne.
I Seattle/Tacoma, Oakland og Los Angelses/Long Beach er problemet angiveligt voksende.
Derfor opfordrer Hapag-Lloyd såvel kunder som truckingselskaber til at holde øje med notifikationer fra de enkelte containerterminaler, da anløbsvinduerne hele tiden skifter.
I starten af sidste uge enedes parterne bag den arbejdskonflikt, der er hovedårsagen til flaskehalsproblemerne på vestkysthavnene, PMA og ILWU, om at anvende en føderal mægler i et forsøg på at få forhandlingerne til at glide.
Flaskehalstillæg
Hapag-Lloyd har indført et flaskehalstillæg på 85 USD per container fra og med 9. Februar 2015. Det gælder dog kun for containerterminalen i Portland, hvor stevedoreomkostningerne er øget.