23948sdkhjf

Stævning mod staten for retten i juni

Eksportregel fra 1973 bør afskaffes, mener brancheorganisation.

ITD anerkender danske overenskomster for intern national kørsel i Danmark – mens eksportregel fra 1973 bør afskaffes, mener brancheorganisationen.

- Stævningen blev anlagt i efteråret 2012, og det vi primært sigter på er den danske eksportoverenskomst. Der er fuldstændig fri konkurrence på de internationale kørsler, og det er også derfor, at danske vognmænd udflager for at kunne være med i konkurrencen. De danske eksportregler virker ikke, da de jo driver danske vognmænd ud af landet.

Nikolaj Stig Nielsen, chef for erhvervspolitik og kommunikation hos brancheorganisationen ITD, kommenterer blandt andet således på den stævning mod staten, som ITD anlagde i det sene efterår 2012.

Organisationen ønsker således at afprøve lovligheden af det danske lovkrav om, at lastbilvognmænd skal følge kollektive overenskomstaftaler, selv om de er oppe imod international konkurrence, som er fritaget fra de samme krav.

Påstand

ITD påstår således, at godskørselslovens § 6 stk. 3 er ulovlig. Paragraffen siger, at indehavere af en godskørselstilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de kollektive danske overenskomster.

Kravet har været en del af godskørselsloven siden 1973 - og blev i sin tid begrundet i hensyn til bl.a. arbejdsmiljø og trafiksikkerhed. Siden er lastbiltransporten undergået en omfattende regulering fra blandt andet EU, så der nu gælder fælles regler for eksempelvis køre-hvile-tid, uanset lønniveau. ITD mener, at tiden er inde til at få prøvet den juridiske holdbarhed af lovkravet om at følge disse overenskomster.

- ITD har det fint med danske vilkår, når det gælder intern national transport i Danmark. Men det er unfair, at danske vognmænd skal have skrappere betingelser end deres udenlandske konkurrenter, når de danske vognmænd kører i udlandet. Eksportreglen blev indført i 1973, før det indre marked var en realitet. Og nu er tiden – og konkurrencen i EU’s indre marked - kørt fra danske særregler på dette område, tilføjer Nikolaj Stig Nielsen til Danmarks Transport-Tidende.

Det er advokatfirmaet Hjulmand & Kaptain i Aalborg, der fører sagen på vegne af ITD.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.265