2014 et aktivt år for DTL
Skulle det ikke allerede være gået op for omverdenen, at organisationen arbejder for et indre transportmarked på lige og fair vilkår, så blev det for alvor klart op til EU-Parlamentsvalget i foråret, hvor der blev debatteret transporterhverv i den bedste sendetid.
Den debat sluttede ikke med EU-valget men er fortsat hen over sommeren og langt ind i efteråret – ja, den kører såmænd endnu.
Og nu varmes der så op til et Folketingsvalg. Et valg, der kan være tættere på, end vi aner, og hvor social dumping og danske virksomheders eksistensbetingelser er på top tre over de varme politiske emner, der højst sandsynligt bliver en del af en valgkamp.
Dagsordenen
DTL - Danske Vognmænd har tænkt sig fortsat at sætte dagsordenen – aktivt og kontant – men aldrig aggressivt. For vi tror på, at ved at stille de rigtige spørgsmål og lægge fakta på bordet, så kommer vi længst med at få andre til at lytte til og forstå vores argumenter.
Og vi insisterer på at kalde en spade for en spade, og en skovl for en skovl.
DTL - Danske Vognmænd har vedvarende lagt pres på de personer og myndigheder, der tager beslutninger, der berører vores erhverv. Og stille og roligt kan vi se, at det betaler sig hjem.
For hvor ordet ”cabotage” og diskussionen om social dumping på transportområdet og diskussionen om vognmænds eksistensbetingelser før knapt nok var noget, som nogen gad spilde sin tid på – ja, så er det nu sådan, at den helt almindelige dansker deltager i debatten.
Ny minister
Vi har set en ny transportminister tage handsken op fra den forrige og samle 13 EU-lande om en dagsorden, der skal sørge for, at nationale vognmandsvirksomheder har anstændige betingelser for at kunne overleve.
Vi har set et Europa-Parlament, fra højre til venstre side i salen, sige til EU-Kommissionen, at man er grundigt træt af hele tiden at vandre som katten om grøden, og at man må adressere de reelle problemer i transporterhvervet.
I den danske debat forsøger nogle aktører at få debatten til at fremstå som en særlig dansk og nationalistisk sjældenhed – men sandheden er, at debatten raser over hele Europa. Fra rastepladserne til EU-Kommissionen og i de nationale parlamenter. Vi er kommet langt.
56 tons
Jeg tror også godt, at jeg vil vove den påstand, at DTL - Danske Vognmænd har haft en markant indflydelse på det, at vi nu kan køre med en totalvægt 50 ton for seksakslede og 56 ton for syvakslede lastbiler – på eksisterende materiel vel at mærke.
Og vi er slet ikke færdige med at arbejde for forbedringer på kapacitetssiden og lettelser for erhvervet i dagligdagen. Jo, dagsordenen for 2015 er sat, og vi er klar i det nye år!
Jeg ønsker alle en god jul og et godt nytår.