Protest mod illegale vejtransporter
En ommer
Sådan må man karakteriserer signalet ved eftermiddagens afstemning i Europa Parlamentet, hvor Kommissionens udkast til en kategorisering og liste over alvorlige trafikforseelser blev stemt massivt ned.
- Det, synes jeg, er et stærkt signal fra parlamentarikerne siger administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd og formand for Nordic Logistics Association, NLA, Erik Østergaard.
NLA repræsenterer omkring 20.000 vognmænd i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
- Europa Parlamentet har i dag sendt et klart signal til Kommissionen: Vi mener det alvorligt, når vi siger, vi er træt af forholdene i vejtransporten. Jeg synes, at Kommissionen i denne sag har udvist en betydelig tonedøvhed overfor EU-parlamentet. Så nu må de gå hjem og gøre listen komplet og få spørgsmålet om ulovlig cabotage og social dumping med på listen, fortsætter Østergaard.
-Også Kommissionens nye arbejdsprogram for 2015, som blev præsenteret i går, onsdag, mangler ordentlige initiativer overfor social dumping. Det duer slet ikke. De to spørgsmål spillede en central rolle ved de tiltrædende kommissærers eksaminationer i Parlamentet for få måneder siden, og det er godt, at så massivt et flertal i Parlamentet holder fast i dagsordenen, siger Erik Østergaard.
Resultatet af afstemningen i dag var 453 stemmer mod Kommissionens liste, 180 stemmer for og 79 afståelser.
- Det er et meget bredt udsnit i Parlamentet, på tværs af partier, grupper, lande og højre-venstre, som med dagens afstemning har sendt et klart signal: Vi er optaget af spørgsmålet om social dumping og cabotage og vi vil have problemerne løst.
Det kan jo kun glæde DTL-Danske Vognmænd, som har kæmpet den kamp længe både i Danmark og i EU. Jeg synes, signalet er endog meget stærkt, og det bør også én gang for alle få slået den myte ihjel, at den her diskussion kun er noget der foregår i Danmark.
Den her diskussion er tværtimod noget, der optager europæiske politikere fra Sicilien til Finland, og det, synes jeg næsten, er det allermest opløftende ved dagens afstemning, slutter Erik Østergaard.