Eksperter omstøder bremsesag
En dybere undersøgelse af sagen hos Teknologisk Institut viste, at det samlede vogntog ville være stabilt under katastrofeopbremsning.
Anklagemyndigheden droppede på den baggrund påstanden om betinget frakendelse af kørekortet.
Teknologisk Instituts dyberegående undersøgelse bekræftede nemlig ITDs indledende vurdering, at det samlede vogntog ville være stabilt under en katastrofeopbremsning. Endvidere konkluderede instituttet, at det ikke ud fra de foretagne målinger, er muligt at sige noget sikkert om det samlede vogntogs bremsepræstation, da lastbilens præstation ikke er målt. På baggrund af Teknologisk Instituts konklusioner frafaldt anklagemyndigheden kravet om en betinget frakendelse af kørekortet.
ITD – der er brancheorganisation for den virksomhed chaufføren arbejder for – anså sagen, som blev afgjort sidste år, for principiel. Sagen kunne nemlig med stor sandsynlighed medføre, at anklagemyndigheden fremover og uden nærmere undersøgelser automatisk ville rejse tiltale om betinget frakendelse af kørekortet, såfremt anklagemyndigheden havde fået medhold i sagen.
- Vi er selvfølgelig glade for, at det endelige udfald af den principielle straffesag tilgodeser chaufføren i forhold til kørekortet. Men sagen viser os også, at det giver god mening at se principielle sager efter i sømmene, så vi undgår, at chauffører eller vognmænd dømmes på et uretmæssigt grundlag. Samtidig sikrer vi, at rutinekontrollerne og lovgivningen bruges korrekt i forhold til vores medlemmer, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITDs erhvervspolitiske afdeling.
Ifølge Jørn-Henrik Carstens bør afgørelsen sætte en stopper for, at anklagemyndigheden fremover automatisk rejser tiltale om betinget frakendelse af kørekortet, uden at undersøge vogntogets samlede bremsepræstation