EU udskyder krav til førerhuse
Men i stedet for en 'nu og her-løsning' bliver det tidligst i 2022, at lastbiler på europæiske veje får et mere aerodynamisk, fodgængersikkert og miljøvenligt design. Det skriver miljøorganisationen Transport & Environment (T&E).
EU-Kommissionens forhenværende transportkommissær Siim Kallas slog ellers i 2013 et slag for, at man ved gøre lastbilers front mindre firkantet og på den måde mindske luftmodstanden kan reducere brændstofudledningen med op til 10 procent, hvilket for en vognmand svarer til en gennemsnitlig besparelse på brændstoffet på mellem 35.000-40.000 kroner om året. Samtidig skulle det mere runde design give et større rudeareal, som så skulle forbedre trafiksikkerheden for eksempelvis cyklister ved højresving.
Oprindeligt var det EU-Kommissionens plan, at 2017 skulle være slutåret for de klassiske murstensformede lastbiler. Lastbilindustrien brugte omvendt sine lobbykræfter på at strække den skæringsdato frem til 2025. Men nu endte aftalen altså foreløbig på 2022.