Økonomisk udskilningsløb i vognmandsbranchen
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Industri (DI) er det generelt blevet nemmere for danske virksomheder at låne penge. Undersøgelsen konkluderer dog også, at det stadig er forbundet med problemer for de mindre virksomheder at låne penge.
Ifølge erhvervsøkonomisk chef hos DI, Morten Granzau Nielsen, så er udfordringen, at bankerne stiller så høje krav til, hvad der er et rentabelt projekt, at de mindre virksomheder ikke kan være med.
Branchen taber penge
I Varde sidder Morten Refsgaard, der er uvildig bank- og finansieringsrådgiver. Han har en fortid fra bankverdenen, men sprang i starten af året ud som selvstændig med Bankpartner ApS, hvor han beskæftiger sig med rådgivning om finansiering til virksomheder – især inden for vognmandsbranchen, der udgør cirka halvdelen af hans kundekartotek.
Morten Refsgaard kan sagtens genkende billedet af, at bankernes gode finansieringstilbud ikke hænger på træerne for landets små virksomheder og iværksættere:
- Det er svært for små virksomheder at skaffe finansiering. Det gælder for alle brancher, men især for vognmandsbranchen. Det skyldes til dels, at bankerne kigger på virksomhedernes tabsprocenter, og det er sådan, at vognmandsbranchen taber flere penge end andre brancher, siger Morten Refsgaard.
Han nævner også, at en anden grund kan være, at det ikke er besværligt at starte op som selvstændig i vognmandsbranchen.
- Der er ikke de store indgangsbarrierer, og omkostningerne er begrænsede. Og hvis alternativet er at gå arbejdsløs, prøver man lykken i vognmandsbranchen. Men det gør, at prispresset er højt, og derfor er det kun de få, der overlever. Bankerne er derfor tilbageholdende med at finansiere branchen, og det er ærgerligt for de virksomheder, der har drivet og kompetencerne, men ikke kan låne, fordi bankerne ikke kan gennemskue dét. siger Morten Refsgaard.
Bankerne mangler risikovillighed
Rådgiveren fortæller, at bankerne mere eller mindre har delt kunderne op i et A- og et B-hold.
- A-holdet kan få finansiering til enhver tid. Jeg har set eksempler på finansiering helt ned under tre procent, mens andre tilbydes finansiering til tocifrede renter. Og det giver en kæmpe konkurrenceforskel, der betyder, at der er et udskilningsløb i gang, der gør det svært for B-holdet at komme på A-holdet, siger Morten Refsgaard.
Han mener, at bankerne mangler risikovillighed i forhold til finansiering til vognmandsbranchen, og at den manglende villighed til dels skyldes reguleringer oppefra.
Indspark til Finanstilsynet
Som tidligere ansat i banksektoren har han fra første parket oplevet de reguleringer, som Finanstilsynet, på baggrund af finanskrisen, har lagt ned over bankerne. Derfor mener han også, at en del af løsningen på den usunde konkurrenceforskel i vognmandsbranchen skal komme fra selvsamme tilsyn.
- Man kunne godt fra lovgivningens eller Finanstilsynets side dreje på nogle knapper og kigge på nogle instrumenter, så bankerne havde et større incitament og mere villighed til at tage en større risiko med nystartede virksomheder, siger Morten Refsgaard.
Morten Refsgaard har blandt andet en fortid fra Sydbank og som risiko- og complianceansvarlig i Skjern Bank, inden han valgte at blive selvstændig.