SAS balancerer på spare-bommen
I går mandag meddelte SAS, at selskabet havde erhvervet sig 100 procent af aktierne i lavprisselskabet Cimber A/S, som SAS har samarbejdet med i flere år. Prisen lød på 20 mio. svenske kroner, og med købet følger også CO2-kvoter for årene 2015-2020 til en værdi af cirka 35 mio. svenske kroner.
SAS vil bruge nyindkøbet til at overflytte driften af 12 CRJ-900 fly til Cimber, og dermed får SAS mulighed for at flytte omkring 300 piloter og kabinepersonale over i det nye datterselskab, der har tegnet overenskomst under anderledes vilkår end dem, der gør sig gældende for SAS’ overenskomstaftaler.
Cimber A/S har overenskomstaftale med Flyvebranchens Personale Union, og SAS har aftaler med henholdsvis Cabin Attendants Union (CAU) og Dansk Pilot Forening. Ifølge flere medier er SAS i sin gode juridiske ret til at flytte medarbejderne over i det nye selskab og kræve, at de skal arbejde under de overenskomster og vilkår, der gør sig gældende der.
Ifølge SAS’ pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen, vil SAS nu indlede en dialog med foreningerne om vilkårene i det nye selskab.
Pilotforening: Alle skal hjælpe
Men noget tyder på, at selskabet allerede har haft drøftelser med piloterne om fremtiden for SAS. I går kunne TV2 Finans, der havde fået fat i en intern korrespondance mellem Dansk Pilotforenings bestyrelse og dens medlemmer, fortælle, at foreningen har holdt flere møder med flyselskabet, inden det offentliggjorde købet. I brevet til medlemmerne står blandt andet:
”Vi er foreløbigt efterladt med opfattelsen af en række sjældent konstruktive, åbne og ærlige møder, hvor vi ganske vist er blevet mødt med radikale udfordringer, men også med en tilsyneladende vilje fra SAS til at imødekomme fundamentale forudsætninger i forhold til den videre dialog.”
SAS har altså tilsyneladende smidt en række ændringer på bordet, som foreningen har taget stilling til:
”Det gælder en fortsat reduktion i antallet af ansatte per fly og en radikal omformulering af piloternes aftalekompleks, såvel som andre kollektivaftaler i organisationen fra svundne tider. Piloterne hverken kan eller skal redde SAS. Det skal ledelsen. Men alle kommer igen til at hjælpe, hvis vi skal lykkes”, står der videre i brevet.
Hos CAU derimod, der organiserer omkring 90 procent af alle SAS’ 1.500 kabineansatte i Danmark, forholder man sig afventende. Det meddelte organisationens formand, Merete Scheel, i en pressemeddelelse, umiddelbart efter nyheden var kommet ud:
- Nu afventer vi informationer om, hvad købet af Cimber kommer til at betyde for vores medlemmer, og hvilken konstruktion virksomheden kommer til at få. Men vi må gå ud fra, at SAS-produktion med udgangspunkt i København bliver med vores medlemmer på vores overenskomst, lød det fra formanden.
SAS aflægger kvartalsregnskab på næste torsdag den 18. december, hvor det forventes, at selskabet fremlægger de nye sparetiltag.