23948sdkhjf

Integration-Integration-Integration

Transics oplever markant fremgang i interessen for fuldt integrerede flådestyringsløsninger.

Selv om flådestyring for længst har fået et solidt fodfæste i den danske transportbranche, så er der stadig mange aktører i erhvervet, der kører med skrabede løsninger.

Men flere og flere erkender, at det ikke er holdbart at drive en moderne transportvirksomhed uden integration mellem de forskellige it-løsninger i virksomheden.

Sådan lyder meldingen fra IT-virksomheden Transics, der er en del af WABCO-koncernen.

- Virksomhederne får ikke bare tilnærmelsesvis det udbytte, som de burde opnå, på deres it-investeringer, hvis de ikke integrerer de forskellige it-relaterede systemer. De udnytter måske helt ned til kun 20 procent af det potentiale, der ligger i deres systemer, siger Christian Johnstad-Møller, der er salgsagent for Transics i Danmark.

Helt i mål

Indtjeningen i vejgodstransporten er ikke til store finansielle armbevægelser. Derfor kører mange transportvirksomheder stadig med simple løsninger – som en tracking-boks, der gør det muligt for disponenten at se, hvor bilen opholder sig.

- Disponering og den tilhørende administration foregår i vidt omfang stadigt manuelt – eksempelvis i excel-ark. Men selv hvis man har valgt mere avancerede flådestyringsløsninger, forsømmer mange danske transportvirksomheder at føre løsningen helt i mål, ved at integrere løsningen med virksomhedens ordre-, økonomi- og managementsystem, siger Christian Johnstad-Møller og fastslår:

- Det koster dyrt på bundlinjen. Dels fordi man bruger mange mandetimer på manuelt at overføre data mellem de forskellige systemer, og dels fordi, hverken medarbejdere eller ledelse får det overblik, som de kunne opnå.

Holdningsændring

Transics oplever dog nu, at stadigt flere danske transportvirksomheder erkender behovet for en maksimal integration.

- Danmark halter bagefter udviklingen i udlandet. Transportvirksomhederne i eksempelvis Holland og Belgien er meget længere fremme.

- Den forstærkede interesse for integrerede it-løsninger er ikke bare drevet af ønsket om interne effektiviseringer. Vores kunders kunder stiller stadigt større krav, samtidig med konkurrencen er blevet skærpet. Derfor er der øget fokus på at effektivisere driften. En integreret IT-løsning gør for alvor virksomheden i stand til at distancere sig i forhold til konkurrenterne, fordi det giver overblik og en bedre beslutningsgrundlag for både ansatte og ledelse, siger Christian Johnstad-Møller.

Mennesket skal med

Optimal nytte af en så vigtig IT-investering forudsætter naturligvis en solid projektstyring – der inddrager alle parter inklusive kundens kunder - fra starten.

Christian Johnstad-Møller understreger, at en vellykket integration ikke bare er en teknisk løsning.

- Det er naturligvis vigtigt, at brugerne lærer, hvordan de udnytter faciliteterne. Det kniber ofte, fordi det typisk er en ganske ressourcekrævende proces at indføre nye it-løsninger. Her stopper læringsprocessen ofte, når man har fået systemet op og køre og man har opnået den primære Return on Investment. Derfor lægger vi i Transics stor vægt på opfølgning, så vores kunder langsigtet udvikler og effektiviserer brugen af deres it-løsning. Her kan man typisk hente væsentlige forbedringer, der går direkte ned på bundlinjen, forklarer Christian Johnstad-Møller.

Transics går i praksis ind og evaluerer på kundens brug af den integrerede løsning efter et års tid.

- Her kan vi så i fællesskab identificere de områder, hver der er mulighed for yderligere forbedringer.

Tættere på kunden

- En integreret flådestyringsløsning kan sikre, at alle opgaver bliver løst så effektivt som muligt og efter kundens ønsker. Samtidig sikrer det, at alle transporter bliver faktureret. Det gør det også muligt, at dokumentere alle forhold omkring transporten over for kunden – eksempelvis ventetid ved terminaler etc., så man kan lukke en eventuel tvist om for sen levering, siger Christian Johnstad-Møller og slutter:

- Det er også vigtigt, at huske på, at en integreret flådestyringsløsning gør det muligt, at tilbyde kunden ekstra services, fordi man lettere kan integreres i kundes logistikløsning. Det gør det muligt, at tjene flere penge på den enkelte transport.

Transics:

Transics beskriver selv, deres flådestyringsløsning som et brugervenlig løsning, der forbinder enheder på køretøjerne med disponering og den øvrige administration. Det sikrer en sammenhængende styring af lastbiler, chauffører, trailere, fragt og ordrer.

Standardløsningen kan tilpasses kundens behov. Ud over flådestyring er der mulighed for tilvalg af en række moduler til økonomikørsel, køre- og hviletidsstyring, digital tachograf-download, kommunikation, styring af underleverandørers køretøjer og brug via mobile enheder.

Når det gælder valget mellem faste og mobile enheder, så stiller Transics et praktisk værktøj, der kan hjælpe transportvirksomheden med at træffe den bedste beslutning:

http://www.transics.com/sv/fasta-vs-mobila-losningar/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063