23948sdkhjf

Gennemsejlende skibe får frit spil

Store fragtskibe og færger vil glide ustraffede gennem de danske farvande, selv om de efter 1. januar 2015 udleder ti gange mere svovl i røgen fra skorstenen, end de må.

Store fragtskibe og færger vil glide ustraffede gennem de danske farvande, selv om de efter 1. januar 2015 udleder ti gange mere svovl i røgen fra skorstenen, end de må.

Danske myndigheder vil ikke være klar til hverken at opdage den ulovlige forurening eller straffe synderne, når de nye svovlregler træder i kraft fra nytår. Det blev klart på en konference i midten af november, der var arrangeret af Skibsteknisk Selskab i samarbejde med IDA Maritim og NOVImaritim. Og det er til skade for den maritime industri og de rederier, der som ”first movers” er med til at udvikle og anvende nye teknologier som de første.

Bøder afskrækker ikke

-Vi må blot konstatere, at håndhævelsen ikke kommer til at ske fra dag et. De nationale myndigheder ved tydeligvis ikke, hvad de skal stille op. I bedste fald vil de stikprøver, som eksempelvis de svenske myndigheder vil foretage, højst ramme en halv procent af landets 85.000 årlige havneanløb. Og selv om de planlagte svovl-sniffere på broer eller som flyvende droner kommer i drift, er der ingen, der kan følge op over for synderne. Vi må også konstatere, at de planlagte bøder næppe virker afskrækkende, siger underdirektør Michael Prehn, Danske Maritime.

Michael Prehn mener, at det alt i alt betyder dårligere konkurrencevilkår for producenter af udstyr, der kan rense røggasser eller levere motorer, der kan sejle på eksempelvis flydende naturgas, samt rederier, der har købt og installeret udstyret eller motorerne eller anvender renere og dyrere brændstof.

Historisk store investeringer

Overgangen til en mere klima- og miljøvenlig skibsfart betyder historisk store investeringer inden for en kort årrække i nye teknologier på de nuværende skibe (retrofitting) og nye skibe, der er designet til at forbruge og forurene mindre. En del af den danske maritime industri har disse teknologier og løsninger som speciale.

Containere skal vejes fra juni 2016

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062