23948sdkhjf

Skibskatalysator sejler med pris

Ingeniørens Produktpris 2014: Vinder fundet.

Det bliver Haldor Topsøe, som kan kalde sig vinder af Ingeniørens Produktpris 2014.

Virksomheden vinder med sin ECO-jet katalysatorproces, der begrænser store skibes sodudledning med 95 procent.

En kasse på 60 x 60 x 60 cm.

Ja, sådan ser vinderen af Ingeniørens Produktpris 2014 ud. Kassen indeholder en helt ny katalysatorproces til at nedbringe store skibes sodudledning med 95 procent. ECO-jet, som processen inde i kassen hedder, kommer fra Haldor Topsøe.

Virksomheden har siden 2005 forsket i og udviklet på ECO-jet-processen, der kan installeres på blandt andet store krydstogtskibe, som sejler på det billige, men også stærkt forurenende bunkerolie. ECO-jet af den første af sin slags i verden.

Godt 40 produkter er i år nomineret til henholdsvis hovedprisen, som Haldor Topsøe vinder, eller en af de specifikke kategorier: ‘Innovationsprisen’, ‘Iværksætterprisen’, ‘Globalprisen’, ‘Velfærdsprisen’ og ‘Bæredygtighedsprisen’.

Det største problem med bunkerolien er, at den indeholder op til 3,5 procent svovl og derfor er miljøskadelig. Det findes i dag en række alternative til bunkerolien i form af miljødiesel.

Men ifølge Keld Johansen fra Haldor Topsøe har raffinaderierne endnu ikke kapacitet til at opbygge store lagre af miljødiesel, hvis indhold af svovl er nede på 0,1 procent. Derfor er man nødt til at gribe skibes miljøbelastning anderledes an.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109