23948sdkhjf

DTL hos skatteministeren

Nytiltrådt skatteminister fik indblik i DTL-vognmænds vilkår.

Skatteminister Benny Engelbrecht, der har siddet i sædet i knap 3 måneder, havde forleden lejlighed til at høre om, hvad der rører sig hos vognmændene på hans nye område.

I forvejen har ministeren som tidligere formand for Folketingets Transportudvalg et godt kendskab til transportområdet.

DTL-Danske Vognmænd havde flere aktuelle sager under armen, da formand Martin Danielsen, adm. direktør Erik Østergaard og underdirektør Ove Holm troppede op til ministersnak.

- Først og fremmest satte vi fornyet fokus på udenlandske bilers manglende betaling af vejafgift. Her mener vi, at den automatiske nummerpladegenkendelse bør kunne kombineres i et eller andet omfang mellem de forskellige kontrolområder, så henholdsvis SKAT, Vejdirektoratet og Politiet får synergieffekter samtidig med, at retssikkerheden tilgodeses, udtaler Erik Østergaard.

I samme forbindelse drøftede man også skatte- og afgiftsbetaling i forbindelse med udenlandske transportørers ”regelshopping” ved permanent kørsel rundt i Skandinavien på hjemlandets løn- og arbejdsvilkår.

- Ved at cirkle rundet mellem flere lande omgås cabotage-begrænsningerne med en systematisk kombination af cabotage i Danmark og international kørsel i permanent fart mellem de nordiske lande uden at forlade regionen, og der er behov for at få undersøgt konsekvenserne af dette nærmere”, fortæller DTL-direktøren.

Varebiler uden moms

Ministeren hørte også om skatte- og afgiftsunddragelse blandt varebils-vognmænd, der ikke er omfattet af godskørselsloven. Dette segment er kendetegnet ved mange små virksomheder – typisk personligt ejede – og det er meget let at starte med et lille kørekort og en lånt varebil.

Uddannelses- og kompetenceniveauet er lavt, og markedet er præget af lave priser, som blandt andet baserer sig på manglende indbetaling af moms og udpræget sort arbejde især i flyttebranchen.

- Vi havde lejlighed til at rose regeringen for den politiske aftale om finansloven for 2015, hvor man har besluttet at undersøges om, der kan skabes bedre og mere fair vilkår på markedet for varebiler, der kører med gods for fremmed regning, med særligt fokus på de områder, hvor der er tegn på, at der er problemer med løn- og arbejdsvilkår, oplyser Erik Østergaard.

For lavt til loftet

Endelig var styrkelsen af danske vognmænds konkurrenceevne ved forhøjelse af loftet over skattefri rejsegodtgørelse atter på dagsordenen som hos forgængeren.

DTL – Danske Vognmænd har gentagne gange peget på, at loftet virker helt modsat det, som var begrundelsen for nedsættelsen som et værn mod social dumping, når det gælder vognmandserhvervet og lastbilchauffører. Udenlandske lastbilchauffører beskattes som udgangspunkt slet ikke i Danmark, i modsætning til mange udenlandske håndværkere.

(DTLs delegation med skatteminister Benny Engelbrecht (nr. 2 fh) Foto: Per Daugaard)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062