Brug tysk vejafgift til infrastruktur
Det betyder en årlig milliardindtægt for den tyske statskasse. Den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, lover, at indtægterne er øremærket til vejinfrastruktur. Det vækker tilfredshed i ITD, som peger på, at pengene bør gå til at udbedre nedslidte veje og vejbroer. Det vil ikke alene fjerne flaskehalse langs det tyske vejnet, men også øge effektiviteten i transportsektoren.
- Vejafgiften for lastbiler er et vigtigt bidrag til at finansiere Tysklands vejinfrastruktur. Med beslutningen sikrer vi os indtægter i milliardklassen og udvider brugerbetalingen, siger den tyske transportminister Alexander Dobrindt.
Samtidig udvider tyskerne det eksisterende afgiftsbelagte vejnet med yderligere 1.100 km vej. Den nuværende vejafgift for lastbiler i Tyskland tager udgangspunkt i en totalvægt på 12 ton. Fra 1. juli 2015 sænkes vejafgiftsgrænsen, så den gælder køretøjer med en totalvægt fra 7,5 ton.
- Aftalen om den tyske vejafgift betyder, at vi forhåbentligt kan fjerne flaskehalsene i det tyske vejnet. Det betyder øget effektivitet. Derfor er vi heller ikke imod, at tyskerne forlænger vejafgifterne. Vi forventer dog, at der bliver tale om gennemsigtige og enkle regler, som er i tråd med EU’s linje. Grundholdningen i ITD er, at vejafgifter skal være ens for alle aktører i markedet, og at de ikke må blive en politisk malkeko. Indtægterne skal komme transportsektoren til gode i form af bedre infrastruktur, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.
Den tyske vejafgift for lastbiler trådte i kraft januar 2005 og omfatter de cirka 12.800 km motorveje i Tyskland og siden august 2012 også en del af Tysklands 1.200 km motortrafikveje.