EU diskuterer trafiksikkerhed
I går den 19. november deltog NLA (Nordic Logistics Association) i et plenarmøde, hvor der på agendaen blandt andet var en fælles erklæring om forretningsmodeller i taxi-branchen. Herunder især hvad angår det amerikanske taxa-koncept Uber’s indtog på det europæiske marked.
Derudover blev det også diskuteret, at Frankrig og Belgien har strammet reglerne for, at erhvervschaufførers 45 timers ugentlige hvil uden for køretøjet skal tilbringes i hjemmet, på hotel eller i en lejlighed.
NLA har også deltaget i en stakeholder-workshop, der fokuserede på, at støtte fra EU og Bruxelles er en vigtig faktor, hvad angår at skabe politisk tyngde i de enkelte medlemslande. Det blev blandt andet diskuteret, om der kan laves tiltag, der i højere grad fokuserer på at give samfundet incitamenter til at vælge trafiksikkerhed i stedet for at prioritere sanktioner, når overtrædelserne først er begået. Hvad angår tungtransport, gjorde især T&E (Transport & Environment og ACEA – den europæiske sammenslutning af bilproducenter – meget ud af at få diskuteret udviklingen af en ny lastbilfront, der kan højne sikkerheden for de bløde trafikanter.
Det oplyser NLA.