23948sdkhjf

Skibsfartens klimaaftryk skal ud

Rederiforeningen hilser EU-aftale om skibenes CO2-udledning velkommen.

Danmarks Rederiforening ser med stor tilfredshed på, at man i EU er blevet enige om et ambitiøst system til at overvåge skibsfartens CO2-udledning. Målet er at brede systemet ud globalt.

Det er gode nyheder for klimaet, at Rådet og Parlamentet netop er nået til enighed om et system til rapportering af skibsfartens CO2-udledning – den såkaldte MRV-forordning (monitorering, rapportering og verificering).

Rapporteringen af skibenes CO2-udledning inkluderer også ’transportarbejdet’, altså den mængde gods, et skib transporterer, hvilket er noget, Danmarks Rederiforening har arbejdet for at få inkluderet, lige siden Kommissionen i sommeren 2013 fremlagde lovforslaget. Det er nemlig den eneste reelle metode til at vise et skib eller et rederis udvikling i energieffektiviteten.

”Det er et meget glædeligt resultat, som uden tvivl vil give skibsfarten incitamenter til at reducere klimaaftrykket yderligere. Ved at tage transportarbejdet med får rederierne nemlig vist, at deres energieffektiviserende tiltag og ikke mindst investeringer bærer frugt ved at reducere CO2-udledning i takt med at mængderne stiger. Samtidig vil et så gennemsigtigt system være med til at understrege, at skibsfarten allerede er den mest energieffektive transportform,” siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen. 

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062